3x ontbijttrends voor deze zomer

Behoefte aan een ander ontbijt dan normaal? Bij Happy in Shape ben je aan het juiste adres. We delen vaak verrassende recepten, maar wist je dat er ook trends zijn wat ontbijt betreft? Voedingsexpert Patricia Ploeger zette samen met Zespri ontbijttrends voor deze zomer op een rij. Get inspired!
Ontbijttrends

Positiviteit

Een voordeel van het thuiswerken? Dat we meer tijd hebben voor het maken van ontbijt. Je hoeft niet te haasten of een ontbijt mee te nemen, dus je kunt er meer creativiteit in kwijt. Dat is niet alleen fijn omdat een gezonde start van de dag belangrijk is, maar ook omdat een goed ontbijt bij kan dragen aan een vrolijke en positieve dag.

3 ontbijttrends

1. Kies voor kleur

Is voor jou een ongezond ontbijt verleidelijk? Kies voor kleur. Zo creëer je in een mum van tijd een gezond en vrolijk ontbijt. Elke groente- of fruitsoort heeft een andere samenstelling. Door te variëren met kleur kun je sneller al het goede van groente en fruit binnenkrijgen.

Groenten in je ontbijt klinkt misschien vreemd, maar als je avocado of pompoen (allebei leuk qua kleur) toevoegt, heb je het al bereikt. Neem dus standaard fruit bij je ontbijt en daag jezelf uit om er een drie-kleuren-ontbijt van te maken, bijvoorbeeld in de vorm van een salade.

Zo is een ontbijtsalade met pompoen, avocado en gele kiwi een heerlijke, verrassende combinatie, maar je kunt ook gegrilde ananas combineren met groene kiwi. Beide fruitsoorten besprenkel je met olie en iedere kant grill je ongeveer 4 minuten in een voorverwarmde grillpan, waardoor de groene kiwi verrassend zoet wordt. 

2. Pure zoetheid

De trend van minder toegevoegde suikers tijdens het ontbijt zet door. Toegevoegde suikers leveren energie, maar missen gezonde voedingsstoffen. Zoet in pure vorm is daarom de oplossing, maar hoe pas je dat toe? Vier tips:

1. Skip de vruchtensapjes en verruil ze voor een echt stuk fruit, dus schijfjes sinaasappel in plaats van een glas jus d’orange.
2. Vervang zoete 'koek' in je yoghurt (zoals cruesli) door gezonde ontbijtgranen als muesli, havermout of volkoren flakes.
3. Zoet je yoghurt of kwark met een topping van vers fruit.
4. Gebruik fruit als broodbeleg: fruit als banaan, kiwi of aardbei is superlekker op brood.

3. Boost je weerstand  

Je immuunsysteem versterken en je weerstand verhogen is nog nooit zo actueel geweest. Met een goede weerstand is de kans groot dat je minder snel ziek wordt en sneller herstelt. Vitamine C, dé weerstandsvitamine, is de sleutel tot succes.

Het ontbijt is een perfect moment om deze vitamine tot je te nemen. Neem een vitamine C rijk ontbijt door aardbei, kiwi of citrusfruit te eten. Grappig feitje: wanneer het gaat om vitamine C kiest Nederland massaal voor de sinaasappel. Maar wist je dat de groene en gele kiwi (per 100 gram) volgens het Nederlands Voedingsstoffenbestand meer vitamine C bevatten dan de sinaasappel?

Wil je aan de slag met kiwi? Klik hier voor een verrassend ontbijtrecept waarin deze fruitsoort zit.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f0a2ce8c9dd5', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });