Zó ren je sneller

Wanneer je begin dit jaar bent begonnen met joggen, vraag je je waarschijnlijk af hoe je sneller kunt rennen. De overgang van rustig joggen door het p

Lees ook

Wanneer je begin dit jaar bent begonnen met joggen, vraag je je waarschijnlijk af hoe je sneller kunt rennen. De overgang van rustig joggen door het park naar een up tempo running track lijkt moeilijker dan je denkt. Want of je nou sneller wilt rennen door meer calorieën te verbranden of omdat je aan het trainen bent voor een marathon, er bestaan trucjes hiervoor. 

Becs Gentry is één van de coaches van Nike Run Club en weet alles van het versnellen van je tempo. Ze geeft de volgende tips:

Zorg voor de juiste sport gear

“Voor iedere runner is het beginnen het allereerste obstakel. Eigenlijk een obstakel dat tussen je oren zit. Toch kan de juiste gear je goed ondersteunen. Met de juiste kledij kun je je zelf verzekerd voelen en vergroot je je competenties en veiligheid.” 

 

Activeer je luie bilspieren

Bilspieren lui? Reken maar van yes. De meeste bilspieren – zeker als je de hele dag achter je bureau zit – zijn niet actief genoeg. “Voordat ik begin met een jogging-sessie werk ik met mijn cliënten aan het wakker maken van hun bilspieren. Dit zijn onze meest luie spieren, terwijl ze in verbinding staan met onze knieën. Zijn je bilspieren goed wakker, dan word je snelheid verhoogt. Hoe je je bilspieren wakker maakt? Met lunges en squats. 

Ga voor die sprint

Een inkoppertje, maar als je harder wilt rennen, moet je harder rennen. “Voor iedereen die sneller wilt rennen – bij welke afstand dan ook – is het belangrijk om sprintjes te voltooien. Dit zijn korte intervallen tussen de 100 en 1600 meter. Herhaal je dit vaak genoeg, dan ga je ook op de langere termijn sneller rennen. 

Edit je playlist

Het zou zo maar kunnen dat jij één van die mensen bent die rent zonder muziek, podcasts of audio boeken. Toch kan muziek goed helpen bij het verhogen van je tempo/ “Wanneer je als doel hebt om sneller en sterker te worden, kunnen liedjes vol energie en tempo je daarbij verhogen. Ga opzoek naar liedjes met een hoog BPM per nummer (beats per minute). Je zult zien dat je als vanzelf dit tempo bij wilt gaan houde. 

Train ook je kracht

Naast het rennen is het ook belangrijk om je lichaamskracht te trainen. “Hoe sterker je benen zijn, hoe langer – en sneller – je kunt rennen. Daarom is het belangrijk om je benen ook met gewichten te trainen in de sportschool.”

Lees ook: In welke categorie valt jouw gezicht: wijn, suiker of zuivel?

Bron: Byrdie, beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook