5x wat je NOOIT zou moeten eten voor het sporten

Lezen voor eigen bestwil (en om gênante situaties in de sportschool te voorkomen)

Lees ook

Als je jezelf hebt weten te motiveren om naar de sportschool te gaan, is het al een grote stap in de goede richting. Daarnaast moet je natuurlijk ook goed eten om voldoende voedingsstoffen te hebben om de sportmotor draaiende te houden. We weten ondertussen wel dat, onder andere, proteïne-rijke voedingsmiddelen goed samengaan in een dieet voor sporters, maar wat moet je nu ontwijken VOOR het sporten? Wij hebben de 5 belangrijkste voedingsmiddelen voor je op een rijtje gezet om sport-ongemakken te voorkomen. 

1. Groene (blad)groenten 

Groene (blad)groenten, zoals spinazie, boerenkool en broccoli, zijn onmisbaar in een gezond dieet, ook voor sporters. Maar toch kun je beter geen groene salade met (blad)groenten eten voor het sporten. Hier zitten namelijk erg veel vezels in, die je bijna gegarandeerd gasvorming of een opgeblazen gevoel geven tijdens het sporten. Na het sporten kun je dit weer eten, maar voor die yogales is het niet zo handig, met het oog op ontsnappende scheetjes. 

2. Sportdrankjes 

In veel sportdranken zit erg veel suiker. Diëtist Serbinksi: “Sportdrankjes bieden het lichaam meer vitaminen en elektrolyten, maar zijn erg hoog in suikers. Je krijgt dan een energie-piek, maar na korte tijd zul je juist een enorme dip krijgen en geen energie meer hebben om te sporten.” 

3. Volkoren brood 

Normaal gesproken zouden de volkoren versies van je favoriete snack altijd een beter keuze zijn, maar niet voor het sporten. “Dit kan zorgen voor het vasthouden van water en dus ook een opgeblazen gevoel. Je krijgt van de koolhydraten even energie, omdat ze een vorm van suiker zijn, maar daarna zul je een dip in energie ervaren.”

4. Rauwe zaden 

Een handjevol rauwe zaden zijn normaal gesproken goed voor je, maar voor het sporten kun je ze beter even laten staan. Door het hoge vet- en vezelgehalte kan dit wederom voor een opgeblazen gevoel zorgen tijdens het sporten. 

5. Pittig eten 

Pittig eten vraagt veel van het spijsverteringsstelsel, waardoor je na het eten van pittig voedsel eerder toe zou zijn aan een dutje dan aan een training. 

Lees ook: Bewezen: Je komt meer aan als je je ’s ochtends klaarmaakt in het donker 

Bron: Women’s Health USA, Beeld: iStock 

Laatste nieuws

Zie ook