Voor avondmensen is het ongezond om vroeg op te staan

Ben jij een echt avondpersoon? Dan moet je dit zeker even lezen.

Lees ook

Of je een avond- of een ochtendmens bent, is volgens onderzoekers volledig genetisch bepaald. Tóch is de maatschappij voor het grootste gedeelte ingericht voor ochtendmensen. Men start met werken in de ochtend en is aan het begin van de avond weer vrij. Toch is deze manier van leven, volgens experts, niet goed voor avondmensen, en zou dit ook kunnen leiden tot serieuze gezondheidsproblemen. Hoogleraar chronobiologie en gezondheid Bert van der Horst vertelt er meer over aan RTL. 

Slapen

“Het kan voor avondmensen erg moeilijk zijn om zich aan het ritme van een ochtendmens aan te houden. Avondmensen krijgen pas laat behoefte aan slaap. Als ze voor hun werk wel vroeg op moeten staan, slapen ze dus te weinig en moeten ze dat slaaptekort in het weekend inhalen. Zij leven dus niet synchroon met hun lichaamsklok. Het wordt steeds duidelijker dat deze manier van leven ongezond is,” vertelt hij aan RTL. 

Gezondheidsrisico’s 

Ticia Luengo Hendriks van Platform Betere Tijden vertelt aan RTL meer over deze kwestie. “Avondmensen hebben een hoger risico op diabetes type 2. Ze zijn ook geneigd om meer alcohol te drinken dan ochtendmensen, roken vaker en eten vaak ongezond. Dat komt doordat je andere dingen eet en minder verantwoorde beslissingen neemt als je moe bent.”

Biologische klok

Het feit dat je een ochtend- of een avondmens bent, kun je niet veranderen. Wel kun je zelf je biologische klok wat aanpassen. Als je als avondmens zijnde als ochtendmens zou willen leven, zou je volgens Luengo blauw licht in de avond moeten vermijden. Dit is licht van bijvoorbeeld je telefoon of andere schermen. In de ochtend zou je juist alle lichten aan moeten doen of een daglicht lamp aan moeten schaffen. Zo denken je hersenen sneller dat het al dag is dan wanneer je je in het donker klaar gaat maken.

Lees ook: Dit is waarom iedereen nu een wasknijper op z’n oor zet

Bron: RTL, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook