5 dingen die je stofwisseling in de weg zitten

En daardoor ook flink je dieet kunnen verpesten!

Lees ook

Al doe je nog zo hard je best om gezond te eten en genoeg te sporten, er zitten altijd wel wat addertjes onder het gras die ervoor zorgen dat je alsnog niet afvalt. Een aantal van deze addertjes richten zich bijvoorbeeld op je stofwisseling. Als je daarbij onbewust fouten maakt, kun je flink wat aankomen omdat je stofwisseling er niet goed op reageert. We noemen de meest voorkomende dingen even voor je op, zodat je het in het vervolg kunt voorkomen. 

1. Ontbijt overslaan 

Uit het ene onderzoek blijkt dat je júíst moet ontbijten elke ochtend, uit het andere onderzoek blijkt weer van niet. Maar wat is nu juist? Lindey Passaic, wellness coach bij VitalityHealth denkt te weten wat juist is: “De dag op de juiste manier beginnen is de sleutel tot een goed werkende stofwisseling. Het houdt je energiek gedurende de hele ochtend. Kies wel voor een ontbijt dat rijk is aan voedingsstoffen, zoals eieren, havermout of volkoren toast.” 

2. Het jojo-dieet 

Kies een manier uit van voeding en sporten die je op langere termijn vol kunt blijven houden. Als je van het ene dieet naar het andere dieet gaat, kom je volgens Lindsey in een jojo-effect terecht tussen steeds aankomen en afvallen. Hierdoor word je uiteindelijk steeds wat dikker dan eigenlijk de bedoeling is. 

3. Niet genoeg water drinken 

Je moet genoeg water drinken om alle afvalstoffen uit je lichaam te kunnen vervoeren en om je stofwisseling aan de praat te houden. Als je te weinig drinkt, zitten daar veel nadelige effecten aan vast. Voorbeelden hiervan zijn een minder mooie huid, je kunt vocht vast gaan houden en je stofwisseling kan minder goed gaan werken.

4. Te weinig slapen 

Veel experts op voedingsgebied zijn ervan overtuigd dat te weinig slaap gelinkt staat aan het aankomen in gewicht. Volgens hen zou je stofwisseling alleen helemaal optimaal kunnen werken als je ook een goede nachtrust hebt. Uit een onderzoek in 2012 is zelfs gebleken dat een slechte nacht ervoor kan zorgen dat je vreetbuien krijgt en hunkert naar vet voedsel, waardoor je weer aankomt. 

5. De hele dag zitten

Je kunt er weinig aan doen als jouw baan een kantoorbaan is, maar uit Brits onderzoek is gebleken dat als je opstaat tijdens je zittende werk, je stofwisseling steeds een beetje meer geactiveerd wordt. Als je gaat staan, verbrand je 20 calorieën meer per uur dan als je alleen maar blijft zitten. Er zijn tegenwoordig ook speciale bureaus waar je staand achter kunt werken. Misschien een idee om dit aan je baas voor te leggen :)? Al is het maar een halve dag, het heeft altijd meet effect dan de hele dag blijven zitten. Is het echt niet mogelijk? Ga dan in de pauze even een rondje lopen. 

Lees ook: Yes! Zo kom je snel van je blauwe plek af

Bron: Cosmopolitan UK, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook