De grootste fouten die je kunt maken bij meal preppen

Door deze fouten te maken kun je júíst aankomen van het meal preppen, en dat wil je natuurlijk niet!

Lees ook

Als je net bent begonnen met afvallen, is meal preppen waarschijnlijk het eerste waar je mee bent begonnen. (Voor meal prep-inspiratie, klik hier.) Maar als je niet goed uitkijkt, kan het meal preppen er juist voor zorgen dat je aankomt. En dat is nu juist wat je niet wilde! Daarom hebben we hieronder de meest voorkomende meal prep-fouten voor je opgesteld die ervoor kunnen zorgen dat je juist aankomt. Laat het een wijze les zijn!

Fout 1: Snoepen tijdens het food preppen

Een klein beetje proeven is één ding, maar daar moet het ook mee ophouden. Als je daar niet op let, kan het zomaar zo zijn dat je na het preppen al een gehele maaltijd naar binnen hebt gewerkt, waardoor je onbedoeld veel meer calorieën binnen hebt gekregen. 

Fout 2: De verkeerde maat porties klaarmaken

Er zijn twee fouten: Of je maakt hem te klein, waardoor je meteen weer honger hebt en je een vreetaanval krijg. Óf je hebt een te grote portie gemaakt, waardoor je gaat overeten en je te veel calorieën binnenkrijgt. Zorg dus dat je goed let op de grootte en de inhoud van je porties. 

Fout 3: Geen snacks preppen 

Snacken is een hapje om de tijd tussen de hoofdmaaltijden te kunnen overbruggen. Dit is niet per definitie slecht, als je maar gezonde snacks meeneemt. Als je helemaal niet snackt, kun je juist heel erg honger krijgen, waardoor je vatbaarder bent voor een vreetaanval. 

Fout 4: Telkens dezelfde maaltijd meenemen 
 
Als je telkens dezelfde maaltijd meeneemt, raak je er sneller op uitgekeken, waardoor je ook sneller je motivatie kwijtraakt om gezond te eten en te meal preppen. Varieer je met maaltijden, dan blijft het leuk. 
 
Fout 5: Kant en klare dressings gebruiken 
 
In kant en klare dressings zitten vaak ongewenst veel vetten, suikers en smaakversterkers. Dit wil je natuurlijk niet. Maak zelf een lekkere dressing met olie, azijn en lekkere kruiden en misschien vind je je eigen variant wel veel lekkerder. 
 
 
Bron: Women’s Health USA, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook