6 Trucs waardoor jij ’s ochtends makkelijker je bed uitkomt

Voortaan word jij fluitend wakker.

Lees ook

Vooral wanneer het buiten nog donker is en je bed voor je gevoel nog nooit zo lekker heeft gevoeld, is het bijna een onmogelijke opgave om uit je bed te komen. Het idee alleen al van je blote voeten op de koude vloer en het felle licht wat in je ogen schijnt, maakt het er ook niet bepaald makkelijker op. Gelukkig zijn er zes trucjes die je kunnen helpen om ’s ochtends met een lach – of in ieder geval zonder veel gemopper – uit bed te stappen.

Goodmorning, sunshine!

1. Zorg ervoor dat je slaapkamer een oase van rust is

We weten allemaal dat je na een kort nachtje slapen nóg ellendiger wakker wordt dan normaal. Om ’s ochtends goed uit bed te kunnen komen, moet je er dus voor zorgen dat je een goede nachtrust hebt gehad. En dat begint allemaal bij een opgeruimde kamer. Wanneer je kamer lekker ruikt, je niet struikelt over een berg kleding in je kamer en al het andere netjes opgeruimd is, ben je eigenlijk al klaar. Het enige wat je niet moet doen is de hele avond Netflix-series kijken op je telefoon, aangezien het blauwe licht van je scherm je biologische klok ontregelt.

2. Creëer een ritueel voor jezelf

Wanneer je eenmaal naar bed gaat, moet je ook echt klaar zijn om te slapen. Zorg ervoor dat je elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat, zodat je lichaam er aan gaat wennen. Dat betekent overigens ook voor het tijdstip wanneer je opstaat. Zodra jij elke dag keurig om bijvoorbeeld 08:00 uur je bed uit springt, zal je merken dat dit op ten duur telkens makkelijker wordt.

3. Laat de snoozebutton met rust

Eigenlijk zou je helemaal niet blij moeten zijn met de snoozebutton, want in principe is het simpelweg uitstel van executie. Het gaat je namelijk niet helpen om beter uit bed te komen. Hoe langer je snoozet, hoe minder je uitrust. Dus laat de button voortaan gewoon met rust en ga direct uit bed wanneer je wekker afgaat.

4. Zet je wekker op een andere plek neer

Dit brengt ons weer terug naar punt drie, want de snoozebutton helemaal niet meer indrukken is niet zo makkelijk als het lijkt. Om het jezelf makkelijker te maken, is het handig om je wekker ergens anders neer te zetten. Je móet dan wel je bed uit om je wekker uit te zetten en de verleiding om dan terug naar bed te gaan, wordt dan toch een stuk minder.

5. Laat je gordijnen open

Zodra je ’s ochtends wakker wordt, is er niks beter dan het natuurlijke licht op je te laten schijnen. Naast dat vitamine D je een enorme boost geeft, is het daarnaast ook erg moeilijk om te blijven liggen wanneer de zon fel op je snoet schijnt.

6. Kijk ergens naar uit

Als je alleen maar dingen opsomt waar je geen zin in hebt, dan wordt opstaan natuurlijk veel moeilijker. Denk aan de leuke dingen als je verjaardag, een lunch met je BFF of een heerlijk ontbijt met je geliefde in de ochtend.

Zorg dus dat je al deze trucjes meeneemt en dan zul je zien dat jij opstaan voortaan als een feestje ziet (of in ieder geval minder erg vindt).

Lees ook: Met deze truc val je binnen 1 minuut in slaap

Bron: NSMBL Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook