10 Makkelijke manieren om minder calorieën binnen te krijgen

Zonder maar iets te hoeven missen!

Lees ook

Met alle verleiding in de vorm van snoepgoed en frituur, is het af en toe maar moeilijk om ons aan een gezond dieet te houden. Toch geldt ook hier dat alle kleine beetjes helpen, waardoor je flink wat calorieën uit je dagelijkse inname kunt bannen. En dat zonder ze te missen!

Calorieën

Met alle verleiding in de vorm van snoep en taarten, is het af en toe maar moeilijk om ons aan een gezond dieet te houden. Toch geldt ook hier dat alle kleine beetjes helpen, waardoor je flink wat calorieën uit je dagelijkse inname kunt bannen. En dat zonder ze te missen!

1. Drink tea en koffie zonder melk en suiker

Uit een recent onderzoek in Public Health blijkt dat mensen die zwarte koffie drinken, 69 calorieën minder per dag binnenkrijgen dan wie zijn of haar koffie met van alles en nog wat drinkt. Ook voor theedrinkers scheelt het skippen van de suikerklontjes enorm veel.

2. Zorg dat je meer vezels binnenkrijgt tijdens je ontbijt

Volgens diëtiste Kristi King zorgt dit ervoor dat je sneller vol raakt en dus minder gaat eten. Zo zou havermout een goede optie zijn. Door dit ’s ochtends te eten, krijg je 31 procent minder calorieën binnen dan wie ontbijt met zoete cornflakes.

3. Drink minder water en vervang het door koolzuurhoudend water

Niemand hoeft je te vertellen dat frisdranken boordevol suikers zitten. Elk drankje die je laat staan scheelt je ongeveer 150 calorieën. Vervang frisdrank liever voor een koolzuurhoudend drankje, waar je ook nog fruit en wellicht wat zoetjes bij kan doen.

4. Eet veel proteïne door de dag heen

Zorg dat je de hele dag voedsel wat veel proteïne bevat eet. Dit zorgt ervoor dat je de rest van de dag minder naar zoetige dingen neigt.

5. Kijk uit met toppings in je salade

Als je ergens een salade bestelt, betekent het niet gelijk dat je ook gezond bezig bent. Vaak worden er zoveel toppings als kaas, dressing en croutons toegevoegd, dat je met salade alsnog veel calorieën binnenkrijgt. 

6. Zorg dat je eet voordat je honger krijgt

We weten allemaal dat je niet met een knorrende maag boodschappen moet gaan doen, dus zorg ervoor dat je in ieder geval probeert om op vaste tijden wat te eten, zodat je geen honger krijgt en naar een zak chips grijpt.

7. Houd je keuken schoon

Wanneer alles om je heen een grote chaos is, zul je dit ook terugzien in je eetpatroon. Volgens een onderzoek uit Environment and Behavior blijkt dat vrouwen die tien minuten lang in een rommelige keuken verblijven, twee keer zoveel koekjes eten dan vrouwen die in een opgeruimde keuken staan. En iedereen weet dat koekjes nou niet per se heel gezond zijn.

8. Ga minder uiteten en kook meer thuis

Wanneer je zelf in de keuken staat, kan je ook zelf in de gaten houden wat je allemaal binnenkrijgt. 

9. Gebruik minder olie tijdens het koken

Gebruik liever een spray of kies bijvoorbeeld voor kokosolie.

10. Eet nooit voor de tv

Wanneer je voor de televisie je maaltijd aan het eten bent, heb je geen aandacht voor dat wat je naar binnen werkt. Het resultaat daarvan is dat je soms veel te veel eet. Zorg dus dat je gewoon aan tafel zit.

Lees ook: Zoveel calorieën verbrand je per sport

Bron: Time Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook