Onderzoek wijst uit: zo word je een gelukkiger persoon

Zit jij nog in je winterdip en heb je echt even geen idee waar je je geluk vandaan moet halen? Dan kun je deze tips zeker gebruiken!

Lees ook

Zit jij nog in je winterdip en heb je echt even geen idee waar je je geluk vandaan moet halen? Volgens onderzoekers van verschillende onderzoeken is het overduidelijk: door deze 5 tips zit jij in een mum van tijd weer lekker in je vel en mag je jezelf misschien zelfs een gelukkiger mens noemen. Maak je aantekeningen? 

1. Slaap meer 

We weten allemaal dat slaap goed voor je is voor verschillende redenen. Je zult dan ook gemerkt hebben dat je ook echt diep ongelukkig kunt zijn als je een kort nachtje hebt gehad. Volgens een onderzoek van de University of Surrey’s Sleep Research Centre uit 2013 is gebleken dat een extra uur slaap op je normale nachtrust al kan leiden tot een veel beter humeur. Mensen die 6,5 uur of minder sliepen, hebben volgens dit onderzoek ook een verhoogde kans op ontstekingen, diabetes, meer risico op kanker en een teveel aan stress. 

2. Ga meer naar buiten 

De hele dag binnen zitten kan je erg depressief maken, vooral als het grauw weer is. Uit een onderzoek dat is gepubliceerd in de International Journal of Environmental Research and Public Health, is gebleken dat de frisse buitenlucht kan zorgen voor een lager stressniveau en geeft een boost aan je mentale gezondheid. Mensen die dichtbij een boom, grasveld of bloemen wonen, blijken ook minder vaak last te hebben van stress, angsten en depressies. 

3. Geld besteden aan anderen

Geld maakt niet gelukkig, het maakt hoogstens het leven makkelijker (volgens onderzoek). Wat wél gelukkig zou maken is cadeaus kopen voor anderen. Volgens een onderzoek uit de Science, is gebleken dat mensen die een goed doel steunen of regelmatig cadeaus kopen voor anderen, gelukkiger zijn dan mensen die dit niet doen. 

4. Wees blij met wat je hebt 

Realiseer je eens wat je allemaal hebt in het leven en schrijf dit op. Volgens een onderzoek uit Journal of Personality and Social Psychology maakt dit je bewust van wat je allemaal wél hebt in het leven en dat alles zo slecht nog niet is. Je zult daarna waarschijnlijk een stuk dankbaarder en ook gelukkiger zijn. 

5. Sporten 

Natuurlijk vergeten we sporten niet, want waar is sporten niet goed voor? Bewegen helpt bij het verminderen van stress, helpt je om beter te slapen, zorgen dat je productiever bent en geven een boost aan je algemene gezondheid.

Lees ook: 5x wat je NOOIT zou moeten eten voor het sporten 

Bron: Women’s Health UK, Beeld: iStock

 

 

 

Laatste nieuws

Zie ook