Moet je echt 80 procent diëten en 20 procent sporten?

Maar waar komt deze formule eigenlijk vandaan? En wat betekent het écht? Wij hebben het antwoord voor je.

Lees ook

Dé formule om gewicht te verliezen: tachtig procent diëten en twintig procent sporten. Maar waar komt dit vandaan? En wat betekent het écht?

Waarom je maaltijden zo belangrijk zijn

De sleutel tot gewichtsverlies is het bereiken van een negatieve energiebalans of minder calorieën binnen te krijgen dan je verbrandt. Om 0,45 kilo af te vallen moet je een tekort van 3500 calorieën bereiken. Als je dus de 80/20 formule volgt, zou je ongeveer 750 calorieën moeten verbranden via sport en 3000 calorieën minder moeten eten. De reden waarom diëten veel effectiever is dan sporten, is dat het enorm veel energie kost om een tekort van 500 tot 700 calorieën te bereiken via beweging. Je zou elf tot zestien kilometer per dag moeten rennen om 0.45 kilogram per week af te vallen. Je moet de formule 80/20 niet exact aanhouden, maar het is belangrijk om je vooral te focussen op je maaltijden als je gewicht wil verliezen.

Waarom sporten toch belangrijk is

Dit betekent echter niet dat je je zestig minuten workout moet inruilen voor het voorbereiden van je maaltijd. Het is natuurlijk veel makkelijker om een tekort aan 500 calorieën te bereiken via je dieet dan via sport. Maar als je een zweetsessie combineert met een dieet, moet je geen dramatische aanpassingen doen. In plaats van een tekort aan 500 calorieën alleen via je maaltijden te bereiken, kun je ook 250 calorieën verbranden via sport en de andere 250 door dat ijsje te skippen.

Lees ook: Op jonge leeftijd al grijze haren? Dit zegt het over je gezondheid

Bron: Women’s Health, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook