10 manieren om fit te blijven met een druk leven

Te druk zijn is niet langer een excuus om gezond te leven!

Lees ook

We worden steeds drukker en drukken. We studeren, maken carrière, starten een gezin en hebben ook nog een sociaal leven. Zie jij geen tijd meer om een gezond leven in stand te houden? Met deze 10 tips is een druk leven niet langer een excuus om gezond te leven! 

1. Eet gezond

Vandaag de dag is het echt niet moeilijk meer om gezond te eten. De gezonde schappen in de supermarkt worden steeds uitgebreider en overal op het internet zijn gezonde recepten te vinden. Zorg dat je in ieder geval genoeg groenten, fruit en proteïnen in huis hebt, dan ben je al gezond op weg. 

2. Denk aan je voedingsstoffen 

Je kunt nog wel zo je best doen om gezond te leven, maar als je niet veel weet over voedingsstoffen, dan kun je ze ook gemakkelijk mislopen. Zink, ijzer en andere vitaminen zijn bijvoorbeeld erg belangrijk om genoeg energie te hebben. Multivitaminen-supplementen kunnen een goede aanvulling zijn op je dieet. 

3. Hydrateren 

Blijven drinken is essentieel voor een gezond leven. Als je niet genoeg drinkt, kun je onder andere snel hoofdpijn krijgen en de spijsvertering kan minder snel gaan werken. Drink het liefst water, want in andere dranken kunnen veel suikers zitten waardoor je meer kans hebt om aan te komen. 

4. Sport regelmatig 

Blijven bewegen is altijd belangrijk, ook als je het heel druk hebt. In een paar minuutjes tijd kun je bijvoorbeeld al de 7-minute-workout doen of een keer de trap nemen in plaats van de lift. 

5. Goede nachtrust 

Een goede nachtrust is essentieel om goed te kunnen blijven functioneren. Daarnaast heb je je nachtrust nodig om te herstellen van het sporten of andere intensieve bezigheden. 

6. Stel prioriteiten 

Het is belangrijk dat je kijkt wat voor jou het belangrijkst is. Je bent niet superman en daarom moet je voor jezelf opstellen wat je belangrijk vindt en waar je je tijd voor vrij wil maken. 

7. Kijk uit met energie-supplementen 

Leef jij op koffie en energiedrankjes? Dit kan op den duur erg schadelijk zijn voor je gezondheid. Het lijkt op het moment van inname misschien alsof je de wereld aankunt, maar als het is uitgewerkt krijg je vaak een flinke dip en voel je je slechter dan daarvoor. 

8. Ontstressen

Probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Je lichaam heeft dit nodig, vooral in de drukke periodes. Yoga, mediteren of een warm bad helpen goed bij ontspannen en kosten niet al te veel tijd. 

9. Reken op je naasten 

Vrienden en familie zijn er niet alleen voor de leuke dingen in het leven. Als jij het te druk hebt, kun je best een keer aan iemand in je omgeving vragen of ze een boodschapje voor je willen doen of je kinderen van school willen halen. 

10. Stapje terug

Als je het echt veel te druk hebt, en je door de bomen het bos niet meer ziet, is het soms nodig om eens stapje terug te doen. Maak wat meer tijd vrij voor jezelf en voorkom op deze manier dat je een burn-out krijgt. 

Bron: Marie Claire, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook