5 superfoods die in jouw smoothie horen

Zo heb jij de meest gezonde vitamineboost!

Lees ook

De winter is nog steeds in volle gang; het is koud en het is nog lang donker. Jij kunt waarschijnlijk wel een vitamineboost gebruiken voor wat meer energie en weerstand. Dat komt goed uit, want door deze 5 superfoods aan je smoothie toe te voegen, heb je binnen no-time de meest gezonde smoothies gecreëerd. 

Tarwegras

Tarwegras is rijk aan vitamine E, zink en koper. Dit helpt om de cellen te beschermen tegen stress en de schade daarvan te verminderen. Daarnaast zit het vol met calcium, wat weer goed is voor de botten en tanden. Een portie tarwegras bevat zoveel ijzer dat het bijdraagt aan het aanmaken van rode bloedcellen, en daarbij meer zuurstof door het lichaam wordt vervoerd. Het groene goedje kan toegevoegd worden aan bijna alles: sapjes, yoghurt, pasta sauzen, soepen, salades enzovoorts. 

Camu camu

Dit is een kleine bessensoort dat groeit in het Amazone regenwoud. Het is zoet en zuur van smaak en past daarom is verschillende smoothies en andere gerechten. Het is van nature erg hoog in vitamine C, en heeft bijna meer vitamine C dan welke andere bron dan ook. Daarnaast helpt het de stofwisseling, waardoor het ook in een dieet past om af te vallen. Ook zorgt het voor een gezonde huid en gezond haar. Lekker in smoothies, maar ook sauzen, dips en koekjes, maar ook op ijs. 

Erwten proteïnen

Als je niet zo van het ontbijten bent, zul je rond 11 uur honger krijgen. Dit is tegen te gaan met dit vegetarische eiwit van erwten. Het is laag in koolhydraten en vet en is een bron van essentiële aminozuren. Het is een ideaal supplement voor vegetariërs. Het is gewoon te mengen met allerlei soorten voedsel of strooi er gewoon een beetje overheen. 

Spirulina

Dit groene poeder is van nature rijk aan proteïnen en bevat alle negen essentiële aminozuren. Het groeit op een schiereiland dat is omgeven door bossen en ver van de stedelijke uitlaatgassen. Daarom zijn er weinig tot geen kwik, lood en andere verontreinigde stoffen in spirulina aanwezig. Meng het poeder met water of sap, of strooi het over je voeding heen.

Boabab

Deze Afrikaanse fruitsoort zit bomvol vitaminen. Zo zit er bijvoorbeeld zes keer meer vitamine C in dan in sinaasappels, meer kalium dan in bananen en meer antioxidanten dan in bosbessen. Dat was nog niet alles, want er zit ook nog meer dan twee keer meer calcium in dan in melk. Ook is het rijk aan ijzer, magnesium en vezels en zitten er goede bacteriën in voor de darmen. 

Bron: Marie Claire, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook