Dit gebeurt er als je niet eet na het sporten

Oei... Dat is niet zo best

Lees ook

Naast voldoende rust houden is voeding misschien nog wel belangrijker na het sporten. Vooral de 30 minuten na je zware training zijn belangrijk voor het beste resultaat. Volgens sportvoedingsdeskundige Jennifer Beck is niets eten na je training één van de meest slechte dingen die je kunt doen. 

Voedingsstoffen

Tijdens en na een training verbruikt je lichaam veel energie en het energielevel moet dus weer bijgevuld worden. In het speciaal met koolhydraten en proteïnen, want deze helpen je om weer op krachten te komen en je spieren om zich te herstellen en op te bouwen. Doe je dit niet binnen de 30 minuten, dan is er een kans dat je je na het sporten vaag of gedesoriënteerd gaat voelen vanwege het lage bloedsuikerlevel in je bloed. 

Gevolgen

Jennifer: “Goed eten na het sporten wordt vaak onderschat. Door niet de gewenste hoeveelheid koolhydraten en proteïnen binnen te krijgen, kunnen de spieren zich niet op de juiste manier herstellen en ontwikkelen, waardoor er veel sneller blessures ontstaan, vooral als je aan krachttraining doet.” Daarnaast zweet je tijdens het sporten. Hierbij verlies je vocht, zouten, calcium en kalium. Deze stoffen moeten ook weer aangevuld worden door iets te eten na het sporten. Van een tekort aan water, mineralen en een lage bloedsuikerspiegel kun je ook nog eens makkelijk flauwvallen. 

Kortom: Neem altijd een momentje om iets te eten na het sporten. Heb je geen tijd? Zorg dan dat je een snack of een gezonde reep in je tas hebt zitten! Blijf gedurende en na het sporten ook vooral goed drinken. 

Lees ook: Waarom je soms niet kunt stoppen met scheten laten tijdens het sporten 

Bron: Self Magazine, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook