Dit gebeurt er als je stopt met het eten van bewerkt voedsel

En bewerkt voedsel is meer dan alleen chips en cola...

Lees ook

Uit een recent onderzoek van BMJ Open blijkt dan 58% van het voedsel dat Amerikanen eten extreem bewerkt is. Hiermee wordt bedoeld dat er bijzonder veel vetten, suikers en chemicaliën in zitten. Zelfs etenswaren waarvan je het niet verwacht zijn in veel gevallen extreem bewerkt. En nee, dat zijn niet alleen de feloranje Cheetos-chips. 

Bewerkt

Diëtist Keri Glassman zegt er het volgende over: “Technisch gezien is al het voedsel dat niet direct van een boom, plant of uit de grond komt bewerkt. Als er op een ingrediëntenlijst bijvoorbeeld conserveringsmiddelen, kunstmatige ingrediënten of toegevoegde suikers staan is het sowieso niet “clean”.” Dat betekent dus ook dat je ontbijtgranen, vruchtensappen en brood allemaal bewerkt is (mits het natuurlijk bij een biologische winkel of iets dergelijks is gekocht). We weten allemaal dat het goed voor je lichaam is als je stopt met het drinken van (light) cola en andere frisdranken, maar wat gebeurt er nu eigenlijk met je lichaam als je met álle bewerkte voedingsmiddelen stopt? 

De eerste paar dagen 

In de eerste paar dagen nadat je bent gestopt met het eten van bewerkte producten, en alleen nog maar voor puur natuur gaat, zul je merken dat je minder snel hoofdpijn krijgt. “In veel bewerkte voedingsmiddelen zitten ingrediënten die nitraat en nitriet bevatten, en deze stoffen kunnen voor hoofdpijn of zelfs migraine zorgen.” Daarnaast zul je een stuk beter slapen. Een snackje voor het slapengaan kan erg slecht zijn voor je nachtrust. “Bewerkte koolhydraten zoals koekjes, snoep en ijs kunnen de bloedsuikerlevels flink in de war brengen, waardoor je midden in de nacht waarschijnlijk wakker wordt. Van producten met veel zouten kun je ook wakker worden vanwege de dorst. Ook zal je buik beter aanvoelen, omdat je minder kans hebt op gasvorming en diaree door de vezelrijke producten die je nu juist wel eet. 

Na een maand en langer

Na een maand zul je verschil zien aan je huid. Als je veel suiker eet, wordt er een hormoon aangemaakt dat ervoor zorgt dat de vet- en talgproductie van je huid toeneemt. Als je hiermee stopt zal je huid er dus veel gezonder uit gaan zien. Groenten en fruit zullen daarnaast een positief effect hebben op onzuiverheden, donkere kringen en rimpels. Ook zul je afvallen omdat je minder suikers en vetten binnenkrijgt, maar ook omdat producten met vezels je een langer verzadigd gevoel geven en je dus minder snel naar een ongezonde snack grijpt. Daarnaast gaat je gehele immuunsysteem erop vooruit. 

Lees ook: Vitaminetekort kan leiden tot migraineaanvallen 

Bron: Women’s Health UK, Beeld: iStock 

Laatste nieuws

Zie ook