Psychologische tips & tricks om af te vallen

Op deze manier houd je het dit keer wél vol.

Lees ook

Die extra kilo’s op je heupen kunnen natuurlijk komen door ongezond eten of weinig sporten. Maar onderzoek heeft aangetoond dat de oorzaak vaak veel simpeler is: we eten gewoon te veel. Het onderzoek van Brian Wansink laat zien dat we om veel verschillende redenen eten, maar vaak niet omdat we honger hebben. “We eten teveel. Niet omdat we honger hebben, maar door vrienden en familie, verpakkingen en borden, namen en nummers, kleuren en kaarsen, vormen en geuren, kastjes en containers…”

Tips & tricks

Tijd om daar een einde aan te maken! Maar niet met koolhydraat-vrije diëten of peperdure pillen om af te vallen, maar gewoon een paar psychologische tricks om jezelf in de maling te nemen. “Door je omgeving te manipuleren kun je wel vijf kilo verliezen zonder dat je het door hebt.

1. Maak het onzichtbaar

Zorg ervoor dat lekkernijen in kastjes liggen, zodat je het niet telkens ziet liggen. Dus: vervang de koektrommel voor een fruitschaal.

2. Maak het onbereikbaar

Gebruik kleinere borden er zorg ervoor dat als je een tweede keer wil opscheppen, je naar de andere kant van de kamer moet. Want je zult alleen gaan lopen als je het écht wil.

3. Plan alles van tevoren

Stel je staat voor een buffet vol met eten. Kijk eerst rond, bedenkt wat je wil eten en schep dan op. Begin niet als een gek zomaar van alles op te scheppen.

4. Nooit boodschappen doen als je honger hebt

Je koop dan niet persé meer (dat ook, trouwens) maar vooral ongezonder. Je koopt namelijk dingen die je snel kunt eten.

5. Niet zo snel!

Onderzoek toont aan dat als je langzamer eet, je ook minder eet. Je zou eigenlijk zo’n 20 minuten over je maaltijd moeten doen, wil je dat je lichaam alles goed opneemt. Daarna pas meer opscheppen, als je nog honger hebt.

6. Niet willen variëren

De reden dat we bij een all you can eat restaurant teveel eten? Omdat we alles willen proberen. Geef mensen drie opties en ze eten 23% meer dan als ze maar één keus hebben. Dus zorg ervoor dat er nooit meer dan twee verschillende dingen op je bord liggen. Luiheid zal er voor zorgen dat je minder snel terug gaat om nog een keer op te scheppen.

7. Met wie eet je?

Hoeveel je eet wordt sterk beïnvloed door hoeveel de mensen om je heen eten. Alleen heb je het niet door. Je eet zo’n 35% meer als je met iemand anders eet. Maar, leuk feitje: eet je als vrouw met een man, dan eet je vaak juist minder. Je moet het meest voorzichtig zijn bij slanke mensen die veel eten. Jij eet dan net zoveel, maar komt misschien sneller aan.

Beeld: Istock

Laatste nieuws

Zie ook

Suppen

6 Redenen waar suppen je nieuwe favoriete sport wordt

Check snel of deze uitdagende sport iets voor jou is.
Zwemmen

Bewezen: dit is waarom zwemmen zo goed is voor je mental health

Dat sporten goed is voor je gezondheid, wisten we natuurlijk al lang, maar een duik nemen heeft nog een aantal extra fijne voordelen. Benieuwd welke dat zijn?