6 redenen om vooral wél koolhydraten te eten

Koolhydraten zijn geweldig en je lichaam heeft ze écht nodig – ook als je wilt afvallen. Hier 6 redenen om vooral wél koolhydraten te eten.

Lees ook

Laten we hiermee beginnen: koolhydraten zijn geweldig en je lichaam heeft ze écht nodig – ook als je wilt afvallen. Voor een gezond lijf haal je volgens het Voedingscentrum zelfs 40 tot 70 procent van je energie uit koolhydraten. In deze tijd waarin zoveel vrouwen koolhydratenangst hebben en zelfs overgewicht proberen te bestrijden met een koolhydraatarm dieet, hier 6 redenen om vooral wél koolhydraten te eten.

Allereerst moeten we een onderscheid maken tussen de ‘slechte’ (bewerkte) koolhydraten en goede (onbewerkte) koolhydraten. Als we zeggen dat je vooral wél koolhydraten moet eten, hebben we het natuurlijk alleen over deze goede koolhydraten. Die haal je uit volkorengraanproducten (zoals volkorenbrood en bruine rijst), aardappelen, groenten, peulvruchten en fruit. Dít is waarom je deze koolhydraten juist moet eten, zelfs als je wilt afvallen.

1. Je houdt je stofwisseling op gang

Je stofwisseling heeft energie nodig om optimaal te functioneren. Aangezien koolhydraten voor je lichaam de beste bron van energie zijn, stimuleren ze een gezonde en snelle stofwisseling. Doe je zuinig met koolhydraten, kan het zijn dat je lichaam een tekort krijgt aan energie en dat je stofwisseling op de lange termijn vertraagt – ook val je in het begin van een koolhydraatarmdieet juist af.

2. Je hersenen hebben koolhydraten nodig

Zonder glucose (een type koolhydraat) kunnen je hersenen niet naar behoren functioneren. Heb je een tekort een carbs, kun je bijvoorbeeld meer moeite hebben je te concentreren of je dingen te herinneren.

3. Je krijgt er energie van

Koolhydraten zijn de beste energiebron voor je lichaam. Dat betekent ook meer motivatie en energie om te sporten en productievere workouts.

4. Je krijgt minder snel honger

Complexe koolhydraten zijn een goede bron van vezels, die: 1. Goed vullen, waardoor je minder snel honger krijgt. 2. Je bloedsuikerspiegel in balans houden, waardoor je eveneens minder snel cravings krijgt en je bovendien meer energie zult hebben. Bonuspuntje van al die vezels is dat je je darmen gezond en in gang houdt.

5. Je voorkomt spierafbraak

Mijd je koolhydraten, kan je lichaam energie uit je spieren halen in de vorm van glucose. Het gevolg daarvan: spierafbraak.

6. Je wordt er gelukkiger van

Uit onderzoek is gebleken dat het eten van complexe koolhydraten ervoor zorgt dat je meer van het gelukshormoon serotonine aanmaakt. Ofwel: je wordt er gelukkiger van. Als dat geen goede reden is om koolhydraten te eten… 😉

Lees ook:

Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook