Sporten? Doe dít dan voor een mooie huid

Van sporten krijg je een mooie huid. Mits je goed voor je huid zorgt, that is. Ga je sporten? Dan is dít de beste skinroutine.

Lees ook

Tijdens een workout krijgt je bloedcirculatie een boost waardoor je huid een mooi glansje krijgt en worden verstopte poriën schoongemaakt. Yep: van sporten krijg je een mooiere huid. Mits je goed voor je huid zorgt, that is. Doe je dat niet, loop je juist extra risico op puistjes en een vale teint. Ga je sporten? Dan is dít is de beste skinroutine voor een mooie huid.

PRE-WORKOUT

1. Reinig je huid grondig

Wil je een mooie huid, zul je je huid voor het sporten goed moeten reinigen. Draag je make-up, haal voor het sporten dan ál je make-up af. Door een laag make-up kunnen zweet en bacteriën namelijk nergens heen. De mogelijke gevolgen: pukkeltjes, grotere poriën en een oneffen teint.

2. Smeer je in met zonnebrandcrème

Sport je buiten, dan denk je er wellicht wel aan om met zonnebrandcrème te smeren. Maar ook op je weg naar de sportschool toe kan je blote huidje aan uv-straling blootgesteld worden. Smeer je huid daarom goed in met een zonnebrandcrème met minstens SPF 30, maar kies voor een niet al te vette crème die de poriën niet verstopt. Op deze manier voorkom je pukkeltjes.

3. Doe je haar omhoog

Mocht je dat in dit stadium nog niet gedaan hebben, bind dan je haren in ieder geval vóór het sporten omhoog. Doe je dat niet, loop je wederom het risico pukkeltjes en oneffenheden te kweken. Dat komt doordat de oliën uit je haar plus eventuele haarproducten anders over je hele gezicht verspreid worden. Wil je niet.

4. Raak niets aan met je gezicht

Sportscholen barsten van de bacteriën. Wil je een mooie huid houden, raak dan niets aan met je gezicht. Ga bijvoorbeeld niet met je gezicht op een matje liggen dat niet van jezelf is en ga na het gewichtheffen niet met je handen over je gezicht. Neem een handdoek mee en gebruik díe zoveel mogelijk.

POST-WORKOUT

5. Kleed je om

Kleed je na het sporten zo snel mogelijk om. Óók als je niet eerst doucht. De bacteriën in je sportkleding kunnen bijvoorbeeld pukkeltjes op je rug en ontstekingen veroorzaken.

6. Reinig je huid grondig

Je moet je huid niet alleen vóór, maar ook ná het sporten goed reinigen. Om echt al het zweet en alle bacteriën te verwijderen, is het het beste als je je huid wast met een milde cleanser die je huid niet uitdroogt.

7. Verzorg je huid

Na al dat reinigen, zweten en reinigen kan je huid wel wat rust gebruiken. Volg het cleansen op met een kalmerende toner, eventueel een serum en een intensief voedende moisturizer.

Lees ook: 

Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook