Zó maak je je koffie een stuk gezonder

Koffieleuten opgelet: je kunt je bakkie koffie een stúk gezonder maken. Namelijk door déze 6 dingen wel of juist niet te doen.

Lees ook

Koffieleuten opgelet: je kunt je bakkie koffie een stuk gezonder maken. Namelijk door déze 6 dingen te doen of te laten.

1. Go basic

Caffè macchiato, iced coffee, skinny latte… Fraaie koffievarianten zijn verleidelijk, maar komen meestal met een boel ongezonde toevoegingen. Ga liever voor gewone, vers gebrouwen koffie.

2. Skip de suiker

Als je eenmaal je basic koffie hebt, skip dan ook vooral de suiker – en alle andere zoetstoffen (doei nodeloze chemische stofjes en lege calorieën!). Wil je je koffie toch wat zoetigheid geven? Voeg dan liever wat Ceylon kaneel toe, dat heeft meteen een regulerend effect op je bloedsuikerspiegel.

3. Ban alle creamers

Koffiecreamers zitten vol vetten, suikers en onnodige E-nummers. Het beste is om je koffie zwart te drinken, zo haal je meer voedingsstoffen uit je koffie. Is dat echt te heftig voor je, kies dan voor een suikervrije plantaardige melk (zoals ongezoete havermelk) of een scheutje biologische koe- of geitenmelk.

4. Voeg een beetje kokosvet toe

Niet bij ieder kopje, maar bijvoorbeeld bij je ochtendkoffie. Deze zogenoemde ‘bulletproof coffee’ zou ervoor zorgen dat je minder honger hebt én een langdurige energieboost krijgt.

5. Eet eerst iets

Het gebeurt zo makkelijk, je koffie vóór je ontbijt drinken, maar gezond is het niet. Koffie op een lege maag kan je buik opblazen en je hormonen en bloedsuikerspiegel behoorlijk in de war schoppen. Het resultaat: vermoeidheid en sugar cravings.

6. Drink koffie niet in de namiddag

Als je na 14:00 of 15:00 uur nog koffiedrinkt, kan het je nachtrust negatief beïnvloeden. De volgende ochtend word je vermoeider wakker, grijp je naar de koffie en voilà: een vicieuze cirkel.

Meer koffie?

Laatste nieuws

Zie ook