Door deze voeding kun je je angstig voelen

Emoties beïnvloeden je smaak. Maar dit geldt ook vice versa. Van sommige voeding word je zelfs angstig. Lees snel verder.

Lees ook

Dat onze emoties kunnen beïnvloeden wat we eten, weten we al lang (hallo zak chips na een zware dag op het werk). Maar wat je eet kan ook effect hebben op je emoties. Van sommige voeding kun je je angstig voelen, waardoor je je onrustig voelt en weinig concentratie hebt. 

Voeding is niet de belangrijkste reden voor je angst, maar wat je eet kan er wel voor zorgen hoe erg het is en hoe vaak het voorkomt. Angst kan veroorzaakt worden doordat de levels van de neurotransmitters serotonine en GABA in je hersenen in de war raken. Normaal verminderen zij de invloed van stresshormonen. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die deze levels verstoren.

Koffie

We zeggen niet dat je het niet meer mag drinken, maar als je een dipje hebt, kan koffie zomaar de oorzaak hiervan zijn. Cafeïne heeft een stimulerend effect op je zenuwstelsel, het zorgt ervoor dat het stresshormoon cortisol vrijkomt, waardoor je je angstig kunt voelen en slaapproblemen kunt krijgen.

Cola light

Cola light bevat niet alleen cafeïne, maar ook kunstmatige suikers die de levels van het feelgood hormoon serotonine in je hersenen verlagen.

Pasta

Verfijnde koolhydraten die in witte pasta, wit brood, donuts, snoep en drankjes met suiker zitten, kunnen een negatief effect hebben op je stemming doordat ze snelle stijgingen en dalingen in je bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Ketchup

Saladedressings en ketchup zijn stiekeme bronnen van hoge fructose siropen die net als pasta stijgingen en dalingen in je bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Alcohol

Hoewel veel mensen die zich angstig voelen naar alcohol grijpen, duurt de boost maar kort en kan de angst juist erger worden. Alcohol brengt namelijk je zenuwstelsel in de war én zorgt voor stijgingen en dalingen in je bloedsuikerspiegel.

Lees ook:

Bron: Women’s Health

Laatste nieuws

Zie ook