Hoeveel calorieën heb je nodig?

Hoeveel calorieën heb je nodig? Het is ingewikkelder dan je denkt... Bekijk nu de uitleg en berekeningen op Happy In Shape.

Lees ook

Hoeveel calorieën heb je nodig? Het is ingewikkelder dan je denkt…

Hoe werkt het?

Alles wat je doet, verbrandt calorieën. Van slapen tot een ijsje eten. De energie, of calorieën, die je lichaam verbrandt om je in leven te houden, wordt je basaal metabolisme genoemd.

Je basaal metabolisme laat zien hoeveel calorieën je moet verbranden als je niets anders doet dan de hele dag op de grond liggen. Maar het specifieke aantal calorieën dat je nodig hebt, hangt ook af van andere factoren zoals de activiteiten die je doet en je dagelijkse leven.

Berekeningen

Zo bereken je je basaal metabolisme:

Vrouw: (10 x gewicht in kilogram) + (6.25 x aantal centimeter) – (5 x leeftijd ) – 161

Man: (10 x gewicht in kilogram) + (6.25 x aantal centimeter) – (5 x leeftijd) + 5

Maar neem deze berekening maar met een korreltje zout. Het hangt namelijk ook af van je genen, spiermassa, leeftijd en geslacht. Je energiebehoefte verandert constant.

Zo bereken je het aantal calorieën als je wil afvallen:

Beschouw 0,45359237 kilogram van je lichaamsgewicht als 3500 calorieën. Dus als je 2000 calorieën per dag nodig hebt om je gewicht te onderhouden, trek er dan 500 vanaf en je heb het aantal calorieën dat je iedere dag moet binnenkrijgen om 0,45359237 kilogram per week af te vallen.

Zo bereken je het aantal calorieën als je wil aankomen:

Dan voeg je iedere dag 500 calorieën toe aan je dieet.

Zo verbeter je je metabolisme:

Je spiermassa verhogen aan de hand van krachttraining minstens drie keer in de week, kan je metabolisme een lichte boost geven. En vergeet niet te eten! Maaltijden overslaan, zeker voor langere periodes, kan je metabolisme vertragen. Eet dus iedere drie of vier uur een maaltijd of snack.

Conclusie:

Calorieën tellen, doet meer fout dan goed. Het is zelfs een beetje passé. Focus je op hoe je je voelt als je eet. Maakt een maaltijd je suf? Voldaan? Vol, maar niet voldaan? Het beste is om maaltijden te eten met magere proteïnen, vullende vezels en verse, gezonde producten. Klinkt beter dan diëten toch?

Laatste nieuws

Zie ook