10x slank de feestdagen door

Hoe zorg je ervoor dat je na de december maand niet meteen tien kilo zwaarder bent? Happy in Shape tipt: 10x slank de feestdagen door.

Lees ook

Het is december! De laatste maand van het jaar is officieel begonnen. Dat betekent gezelligheid met familie, kadootjes, maar vooral ook lekker eten en drinken. Hartstikke leuk en lekker, maar met vijf kilo extra 2016 beginnen is iets wat niemand wil. Dus hoe zorg je dat je tijdens de feestdagen niet heel veel aankomt? Happy in Shape tipt! 10x slank de feestdagen door. 

1. Beweeg.

Dat je gezellig met je familie afspreekt, betekent niet dat je niet kunt bewegen. Spreek ‘s middags af met z’n allen en ga een heerlijke kerstwandeling maken. Ga voor de kerstbrunch nog even een rondje hardlopen of doe een paar yoga oefeningen voordat je naar het kerstbrunch of borrel wankelt.

2. Drink.

En nee, drink dan niet alleen champagne, wijntjes en bier. Vergeet het water niet! Door genoeg te drinken, heb je minder snel honger en zul je jezelf dus niet zo snel overeten. Plus water zorgt dat de afvalstoffen je lichaam sneller verlaten.

3. Snoep.

Ontzeg je zelf niets, maar probeer de echte december lekkernijen voor op de feestdagen te bewaren. Dus de pepernoten alleen op 5 december, de oliebollen alleen met oud & nieuw en de kerstkransjes alleen met kerst. Zo houdt je alles toch een beetje in toom.

4. Organiseer.

Organiseer een dinertje, lunch of ontbijt bij jou thuis. Zo bepaal jij wat er gegeten wordt en kun je er dus ook genoeg ‘healthy’ keuzes tussen zetten.

5. Dans.

Gezellig naar de kroeg met vrienden? Zorg dat je daarna een club in gaat om te dansen! Zo verbrand je veel van die calorietjes meteen weer. Goeie tip: wodka spa rood met een citroentje. Laag in calorieën, maar super fris en lekker. Ander voordeel: doordat je het drinkt met water, houd je je vochtgehalte op peil en dat betekent: volgende dag minder erge kater!

6. Soep.

Neem tijdens je diners eerst een soepje: zo zit je sneller vol en houd je het laag in calorieën. Eet daarna je salade en dan pas de ‘zware’ delen van je maaltijd. Zo voorkom je dat je jezelf helemaal vol eet met ongezonde dingen en je de ‘lichte’ onderdelen laat staan.

bo wortelsoep

7. Gezond.

Probeer je gezonde maaltijden (ontbijt, gezonde snacks) wel gewoon te nemen. Dus neem ’s ochtends gewoon die groene smoothie. Je hebt dan minder snel zin in slechte dingen en je hebt je vitamientjes binnen. Dus probeer niet te compenseren.

8. Back to basic.

Probeer na de feestdagen een paar dagen even helemaal geen snacks te nemen. Even een pas de op de plaats maken.

9. Proef.

Door goed te proeven, kauwen en na te denken over wat je eet, eet je minder. Vraag jezelf af of je het echt lekker vindt of dat je het alleen eet omdat het er staat of omdat het je wordt aangeboden.

10. Verbieden.

Doe dat dus niet! Verbied jezelf helemaal niks en probeer je ook echt niet schuldig te voelen, omdat je een oliebol gegeten hebt. Dan neem je de dag erna gewoon geen oliebol. Het zijn feestdagen, niet ‘kwel jezelf door niks te eten’- dagen.

Laatste nieuws

Zie ook