Snacken: zo houd je het onder controle

Zo houd je snacken onder controle: wij geven je vier tips!

Lees ook

Als je bezig bent met afvallen, kan het fijn zijn om je af en toe te buiten te gaan aan iets calorierijks. Maar zo’n uitspatting kan er ook voor zorgen dat je je té vaak laat gaan. Voor je het weet, slaat de weegschaal dan door naar de verkeerde kant. Hoe je toch af en toe kunt genieten, maar dan met mate? Wij geven vier tips.

Niet te vaak smokkelen
Heb je de behoefte om te snoepen, houd dan rekening met het doel dat je wilt bereiken. Iemand die al dicht bij zijn of haar gewenste gewicht is, kan zich vaker iets permitteren dan iemand die net begint met een dieet. Bepaal voor jezelf de juiste frequentie en het juiste snoepmoment.

Speciale gelegenheden
Plan je uitspattingen op momenten dat het moeilijk is om verleidingen te weerstaan. Denk aan bruiloften, verjaardagen en andere feesten. Belangrijk is wel dat je op zo’n moment niet kiest voor de ‘all you can eat’-mentaliteit, maar jezelf wel wát beperkingen oplegt. Sla bijvoorbeeld de taart over, maar geniet wel van de bitterballen, of andersom. Ga voor calorie-arme borrelhapjes.

Sportdag
Plan een snoepdag op een dag waarop je óók al fanatiek gaat sporten. Waarschijnlijk voel je je na het sporten zó gezond, dat je minder wordt verleid om te gaan snoepen. Kun je de lekkernijen toch niet weerstaan? Kies dan ter compensatie voor een maaltijd die rijk is aan eiwitten en vermijd koolhydraten.

Schuldgevoel? Nieuw doel!
Heb je (veel) gesnoept, voel je dan niet al te schuldig. Maar stap er ook niet te gemakkelijk overheen, want dan is de kans groot dat je weer de verkeerde kant op gaat. Om na een mindere dag de draad weer op te pakken en verleidingen weer te weerstaan, helpt het om een moment te plannen waarop je jezelf weer mag belonen met iets lekkers.

Bron: Margriet.nl
Bron: Sanoma Beeldbank

Laatste nieuws

Zie ook