Aha: deze invloed heeft alcohol op je spieren

Alcohol heeft een groot effect op de spieropbouw.

Lees ook

Ben jij doordeweeks in de sportschool te vinden, maar genieten je ’s avonds of in het weekend van een wijntje (of twee, of drie)? Dan hebben we vervelend nieuws. Want fanatieke sporters, die bezig zijn met krachttraining en spiermassa opbouwen, kunnen deze drankjes beter laten staan. Alcohol kan de spieropbouw namelijk enorm vertragen. 

Verschillende drankjes

Australische onderzoekers van de RMIT University in Melbourne hebben onderzoek gedaan naar het effect van alcohol op spieren. Daarvoor hebben proefpersonen drie keer een zware krachttraining gedaan, met steeds twee weken tussen de sessies. Na elke training kregen ze een ander ‘hersteldrankje’: een drankje met koolhydraten en alcohol, met eiwitten en alcohol of met alleen eiwitten. Vervolgens werd de spieropbouw gemeten, zodat onderzoekers konden vaststellen wat het effect was.

Spieropbouw

Tijd voor de resultaten! In alle drie de situaties is een verhoogde spieraanmaak gemeten. Maar de spieropbouw was het hoogst in de situatie waarin alleen een eiwitshake werd gedronken, zonder alcohol dus. Kleine disclaimer in dit onderzoek: de hoeveelheid alcohol werd vastgesteld op basis van het lichaamsgewicht van de deelnemers. In dit geval kwam dat uit op maar liefst 12 (!) glazen. En als je nu denkt ‘ik drink maar 6 glazen, dus er is niks aan de hand’, dan moeten we je helaas teleurstellen. Uit een ander onderzoek blijkt namelijk dat consumptie van kleine hoeveelheden alcohol er ook al voor kan zorgen dat je kracht verliest.

Krachttraining

Doe jij vaak krachttraining in de sportschool en heb je als doel om spiermassa op te bouwen? Dan moeten we concluderen dat je alcohol beter kunt laten staan. Dan zul je de meeste progressie boeken. Voor andere sporters geldt: geniet van een glaasje drank in de avond of het weekend, maar wel met mate.

Bron: Women’s Health, Kookfans | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook

Fajah Lourens

Fajah Lourens geeft 3 tips waarmee jij die healthy lifestyle wél volhoudt

Ze zit lekkerder in haar vel dan ooit. In de nieuwe Happy in Shape vertelt Fajah Lourens alles over haar happy & healthy lifestyle. 3 tips van de kill
Bewegen

Zittend beroep? Zoveel moet je bewegen om het goed te maken

Met een kantoorbaan is het lastig om genoeg te bewegen. Zoveel moet je bewegen om in shape te blijven.