Bewezen: dit is waarom zwemmen zo goed is voor je mental health

Een duik nemen heeft veel gezondheidsvoordelen.

Lees ook

Dat sporten goed is voor je (mentale) gezondheid, is je hopelijk al bekend. Maar wist je dat zwemmen in het bijzonder een geweldige manier is om zowel fysiek als mentaal aan jezelf te werken?

1. Zwemmen werkt rustgevend

Zodra je onder water bent, is al het geluid om je heen verdwenen en dat heeft een heel ontspannend effect. Bovendien is zwemmen erg herhalend: net als bij yoga maak je steeds dezelfde bewegingen en dat werkt rustgevend.

2. Zwemmen heeft weinig impact op je gewrichten

Zwemmen is een ontzettend goede sport. Je gebruikt namelijk al je spieren, maar doordat je in het water beweegt, heeft de sport weinig impact op je gewrichten. Anders dan bijvoorbeeld bij hardlopen, wat soms een aanslag op je knieën kan zijn. Zwemmen is dus een super goede work-out voor je spieren én conditie, en is daarnaast ook minder blessuregevoelig. Winning!

3. Zwemmen is goed voor je brein

Uit een Australische studie blijkt dat er een connectie is tussen warm water en een verhoogde bloedtoevoer. En dat is positief, want een grote bloedtoevoer zorgt ervoor dat de hersenen meer voedingsstoffen krijgen en daardoor beter functioneren.

Bron: Marie Claire | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook