Zittend beroep? Zoveel moet je bewegen om het goed te maken

Het brengt namelijk een groot gezondheidsrisico met zich mee.

Lees ook

Heel de dag stilzitten is niet alleen funest voor je derrière, maar brengt ook een groot gezondheidsrisico met zich mee. Met een kantoorbaan is uren zitten helaas niet uit te sluiten. Maar, wij vertellen je precies wat je moet doen om al dat zitten te compenseren.

Onderzoek

Volgens een nieuwe studie in Journal of the American College of Cardiology lopen mensen die meer dan zes uur per dag zitten meer risico op hart- en vaatziekten. Als je een kantoorbaan hebt, kom je al snel aan die zes uurtjes zitten. Dus dat is toch best zorgelijk als je het ons vraag! Omdat we dat liever niet willen, onderzochten de onderzoekers ook meteen wat we eraan kunnen doen.

Risico verlagen

Er werd ontdekt dat mensen die 150 tot 200 minuten per week sporten, hun risico aanzienlijk verlagen. Als een sportles 60 minuten duurt, zou je dus gemiddeld drie keer per week moeten gaan. Bij sporters die 300 minuten (5x een uur) per week sporten zijn de risico’s zelfs bijna helemaal verdwenen.

Aan de slag

Dus wil je je stilzittende leven goedmaken? Drie keer per week zo’n 60 minuten bewegen stelt je vrij van het risico op dodelijke hart- en vaatziekten. Maar, je mag deze minuten uiteraard ook zelf verdelen over de week. Je kunt er ook voor kiezen iedere dag 25 minuten te doen. Of, als je voor de 300 minuten in totaal gaat: iedere dag 45 minuten sporten. Voor de fanatiekelingen onder ons! Ook regelmatig een rondje lopen, als is het maar naar het koffiezetapparaat, doet al wonderen voor je gezondheid.

Bron: Marie Claire | Beeld: Istock

Laatste nieuws

Zie ook