Jamie Bacon van Brooks Benelux over het ultieme Run Happy gevoel

Wij vroegen Jamie het spreekwoordelijke ‘hardloop’ hemd van het lijf.

Het meer dan 100 jaar oude Brooks is dé naam in de wereld van running en hardloopschoenen. Onder het motto Run Happy willen ze iedereen op een fijne manier aan het hardlopen krijgen. Jamie Bacon (42, sinds 2018 brandmanager bij Brooks Benelux) legt uit hoe ze dat doen en vertelt hoe het is om te werken bij zo’n sportief concern. Moet je zelf fanatiek hardlopen om hier te werken? En wat is nu dat Brooks Run Happy gevoel? Wij vroegen Jamie het spreekwoordelijke ‘hardloop’ hemd van het lijf.

Je hebt een achtergrond in de mode. Hoe was de overstap naar hardlopen voor jou?
“De verandering was minder groot dan ik dacht. In beide branches wordt er naar gestreefd mensen zich goed te laten voelen. Wat running extra leuk maakt, is dat onze gear een betere gezondheid helpt faciliteren. Dus letterlijk en figuurlijk goed in je vel zitten, win-win!”

Wat voor type loper ben jij zelf?
“Ik ben al blij als ik m’n wekelijkse rondje heb gelopen. Dat doe ik naast de sessies met mijn personal trainer. Ik heb bewondering voor lopers die langere afstanden afleggen, zoals veel van mijn collega’s. Toen ik vier jaar geleden net bij Brooks werkte, was ik best geïntimideerd hierdoor, maar al snel merkte ik dat we bij Brooks juist veel waarde hechten aan de inclusiviteit van het hardlopen. Dus of je nou blij bent dat je vijf kilometer hebt gelopen zoals ik, of net je zoveelste marathon hebt volbracht, hardlopen is voor iedereen.”

Wat betekent Run Happy voor jou?
“Dat gevoel dat je krijgt als je lekker in je run zit, alsof alle dagelijkse beslommeringen naar de achtergrond verschuiven en je even nergens over hoeft na te denken. Maar soms kan hardlopen voor mij best uitdagend zijn, dan is Run Happy juist het gevoel dat ik krijg als ik een run succesvol heb volbracht, ondanks die moeilijke momentjes.”

Wat vind je het leukste aan je baan?
“Ik ben dol op mijn werk. Wat ik vooral tof vind is dat we er bij Brooks alles aan doen om mensen optimaal van hun run te laten genieten. We maken onze gear op basis van wetenschappelijk onderzoek en runner insights. Zo bereiken we dat lopers zich zoveel mogelijk op het lopen kunnen concentreren, en bijvoorbeeld niet op een veter die steeds losgaat of een bh-bandje dat schuurt. Je moet 100% kunnen genieten van de run en de effecten ervan. Wij geloven dat hardlopen echt een positieve impact kan hebben op je leven. We horen regelmatig inspirerende verhalen van mensen die daarvan het levende bewijs zijn. Díe verhalen, dát is het allerleukste aan mijn werk.”

Heb je advies voor beginnende hardlopers?
“Ik zou iedereen op het hart willen drukken om professioneel (schoen)advies in te winnen bij een hardloopspecialist, om er zeker van te zijn dat je op de voor jou perfecte schoen loopt. Daarnaast is het aan te raden om rustig en verantwoord op te bouwen om blessures te voorkomen; hardloopschema’s kunnen hierbij superhandig zijn. En verder… gewoon doen, je kunt het! Run Happy!”

Tekst: Annelies Pijper | Beeld: Brooks

Laatste nieuws