Holy moly: dit is wereldwijd de gemiddelde schermtijd

Het is nog veel erger dan je dacht.

De kans is groot dat ook jij zeker een paar keer per dag je smartphone tevoorschijn tovert. Even door social media heen scrollen, een spelletje spelen of YouTube filmpje kijken. En dan hebben we het nog niet eens over andere schermen gehad, zoals je televisie, laptop of tablet. Benieuwd hoeveel uur per dag je achter een schermpje doorbrengt? Dat is schokkend!

Hoge getallen

Gemiddeld blijken we in Nederland 5,5 uur per dag achter een scherm door te brengen, blijkt uit onderzoek van TEAM LEWIS en GMI. Daarvan besteden we gemiddeld 3 uur en 9 minuten bij een computer of tablet en 2 uur en 21 minuten op een mobiele telefoon. Dat zijn al behoorlijk hoge getallen, maar volgens het onderzoek blijken Nederlanders onder het gemiddelde te zitten. Mensen spenderen wereldwijd namelijk gemiddeld meer dan 7 (!) uur per dag achter een scherm. Dat is gemiddeld 2555 uur per jaar, wat neerkomt op 106 hele dagen.

Drie apparaten per persoon

Corona blijkt een van de grote boosdoeners te zijn voor de hoge getallen. Het onderzoek is uitgevoerd in onder andere Nederland, België, Frankrijk, Hong Kong, Portugal, Singapore, de VS, Maleisië en Australië. Alleen in de VS, Singapore, Maleisië en Australië is er geen groei te zien bij het aantal mensen dat tijd doorbrengt achter schermen. Ook blijkt dat de gemiddelde mens wereldwijd minstens drie elektronische apparaten bezit.

Elke dag een podcast

Het onderzoek laat ook zien dat streamingdiensten zoals Spotify en Netflix populairder zijn dan ooit. Mensen zijn in de afgelopen drie jaar vooral meer naar podcasts gaan luisteren. De grootste groei is te zien in Singapore en Australië. Ook hier ligt Nederland onder het gemiddelde. Waar mensen wereldwijd gemiddeld 55 minuten besteden aan het beluisteren van podcasts, is dat bij ons gemiddeld 25 minuten.

Zorgen om de gezondheid

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat ongeveer een kwart van de consumenten wereldwijd bezig is met het verminderen van hun social media gebruik. Dit doen ze omdat ze zich zorgen maken over de langetermijngevolgen van de schermtijd voor hun gezondheid. Ongeveer 40 procent van de consumenten wereldwijd maakt zich zorgen om de manier waarop bedrijven hun persoonlijke data gebruiken online. Zo’n 23 procent maakt zich specifiek zorgen om de manier waarop hun overheid hen online kan volgen. Toch heeft ook 20 procent het gevoel dat ze zelf de volledige controle over hun online data hebben.

Bron: Tips en Weetjes | Beeld: iStock

Laatste nieuws