Onderzoek: later met school beginnen heeft positief effect op leerlingen

Het kan de prestaties op school positief beïnvloeden.

In Nederland begin je rond acht á negen uur ’s ochtends op school. Hoewel dit al jaren de standaard is, toont een studie nu aan dat dat helemaal niet zo goed is. Een verschil in tijd kan namelijk veel doen met het humeur én de presentaties van een leerling. 

Later in de les

Later beginnen op school? Daar hebben scholieren vast veel interesse in. Onderzoekers hebben dit getest op een school in Brazilië, waar ze de starttijd met een uur hebben teruggezet. Hierbij hebben ze de slaap, slaperigheid en emotionele gezondheid van de studenten gevolgd. Opvallend was dat scholieren aangaven zich minder depressief, boos, gespannen en vermoeid te voelen op school.

De studenten konden zich ook beter concentreren, waren minder moe en sliepen beter. Uit het onderzoek kwam  ook naar voren dat een goede slaap de emotionele regulatie kan verbeteren, wat weer kan leiden tot verbeteringen in schoolbezoek en -prestaties.

Genoeg bewijs

“Een later begin van de starttijd op school is effectief om de slaapduur te verlengen, de slaperigheid en het stemmingsprofiel te verbeteren”, zeggen de onderzoekers in hun paper, gepubliceerd in het tijdschrift Sleep Health. “De bevindingen die in onze studie worden gepresenteerd, bieden extra ondersteuning voor de groeiende hoeveelheid bewijs over de positieve resultaten van het uitstellen van de starttijd van de school.”

Hoewel de bewijzen dus al wel op tafel liggen, lijken weinig landen hier gehoor aan te geven. Zo is het Verenigd Koninkrijk hier al een paar jaar mee bezig, en liet het ministerie van Onderwijs weten dat ze niet van plan zijn om middelbare scholen later te beginnen. Dit mogen ze echter wel zelf bepalen. In Nederland zijn ze, helaas voor de scholieren, nog niet zo ver.

Bron: Daily Mail | Beeld: iStock

Laatste nieuws