Deze tekenen geven aan dat je immuunsysteem te laag is

Het griepseizoen is van start.

Lees ook

Het wordt kouder en dat betekent ook dat langzaam maar zeker het griepseizoen begint. Hoe lager je weerstand, hoe sneller jij de sjaak bent. Zorg er daarom voor dat je immuunsysteem een boost krijgt!

Griep

Onze truien en vesten worden uit de kast gehaald, want de dagen worden korter en het wordt steeds kouder en natter. Het is een feit dat we vatbaarder zijn voor de griep tijdens deze koudere maanden, maar gelukkig zijn er manieren om terug te vechten.

Lesje biologie

Je immuunsysteem op peil houden is hartstikke belangrijk. Zo zorgt dit ervoor dat je beschermd wordt tegen ziektes doordat infecties worden herkend en bestreden, legt huisarts Dr. Sarah Brewer uit aan Stylist. Dat werkt op twee manieren. Je hebt aangeboren immuniteit, die iedereen al voorgeprogrammeerd in zijn/haar/diens lichaam heeft gekregen. Daarnaast heb je verkregen immuniteit, die specifiek voor bepaalde infecties wordt aangeleerd door het lichaam (door middel van bijvoorbeeld vaccinaties). Biologie lesje weer geleerd!

Vaker

Hoe weet je nou of je immuunsysteem aan de lage kant is? Dat is zodra je sneller symptomen gaat ervaren wanneer je in aanraking bent gekomen met een virus of bacterie. Wanneer je dus vaker en langer verkouden bent bijvoorbeeld, weet je dat er werk aan de winkel is. Hier kun je direct mee aan de slag:

1. Stress
Jij denkt nu misschien: even wat extra vitamines naar binnen werken en we zijn er wel weer. Helaas is het niet altijd zo gemakkelijk, want je immuunsysteem wordt door meerdere dingen beïnvloed. Ook door stress kun je ineens een lagere weerstand krijgen. Daarnaast is het niet toevallig dat we in de koudere maanden meer last krijgen van ziektes. Dat komt omdat virussen langer buiten het lichaam kunnen overleven als het kouder is.

2. Groente en fruit
What to do? Vitamine D en Vitamine C verdienen de focus, zo blijkt uit onderzoek. Vitamine D verlaagt de kans op luchtweginfecties (zoals verkoudheid of griep) met een derde. Vitamine C zorgt ervoor dat bepaalde genen worden onderdrukt, zodat verkoudheidsvirussen niet kunnen overleven in cellen. Die twee vitamines kun je natuurlijk bijslikken, maar het is altijd wijzer om je voedingspatroon aan te passen en voor meer groente en fruit te kiezen.

3. Sport en slaap
Om ook factoren als stress te verlagen, is het van belang om ook in de wintermaanden lekker te blijven sporten. “Vermijd over-trainen en competitieve sporten, want die verhogen je stressniveau”, adviseert Dr. Bewer. En slaap genoeg! “Tijdens het slapen geeft je lichaam hormonen af die te maken hebben met het bestrijden van ziekte. Mensen die zeven tot acht uur slapen per nacht, hebben een betere weerstand dan mensen die te weinig slapen. En ze leven nog langer ook.” Aha!

Bron: Marie Claire, Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook