’s Ochtends meteen je telefoon pakken: hoe slecht is het echt?

Is het echt zo slecht als gezegd wordt?

Lees ook

Het is vast niet de eerste keer dat je hoort dat wakker worden met je mobiele telefoon slecht voor je is. Toch maakt zo’n 71 procent van de mensen zich er schuldig aan. Daarom ook de vraag: is vroeg op je smartphone scrollen écht zo slecht als er gezegd wordt, of valt het allemaal wel mee?

Het effect

Is ’s ochtends door je telefoon scrollen het nieuwe roken? Of valt het allemaal wel mee? Psycholoog Elisabeth Shaw legt uit welke impact het op je kan hebben als je ’s ochtends meteen je telefoon erbij pakt. “’s Ochtends tijd voor jezelf nemen om na te denken, kan ervoor zorgen dat je beter het hoofd kan bieden aan wat de dag van je zal eisen”, vertelt ze aan Body+Soul. “Meteen op je telefoon kijken, trekt je gedachten naar iets anders. Nog voordat je weet hoe jij je zelf voelt, verdiep je je al in andermans verhaal en in andere behoeftes dan die van jou.”

Ook slaapexpert Olivia Arezzolo weet dat het beter is om ’s ochtends niet meteen door social media te scrollen of om mailtjes te lezen. Sterker nog, ze noemt het een gemiste kans als je dit wel doet. De fase tussen slapen en wakker worden, is namelijk ‘de dromerige hersengolffase waarin creativiteit kan plaatsvinden’. “Meteen naar je telefoon grijpen, dwingt die golven tot een zeer actief bèta-hersengolfpatroon”, legt ze uit. “Hierdoor missen we de kans om creatief te denken. Dit kan ons vermogen om doelen te stellen in gevaar brengen.” Oftewel: je leidt jezelf zo erg af met andere dingen, dat je vergeet de ochtend om jezelf te laten draaien.

Een gewoonte

Je eigen creativiteit in de weg zitten is een groot nadeel, maar er kleven nog meer nadelen aan je morning scroll. “Het overweldigt het zenuwstelsel en onze cognitie, waardoor we gestrest, gespannen en angstig worden”, aldus Arezzolo. Ze legt uit dat je cortisolwaarden erg omhoogschieten als je ’s ochtends meteen je telefoon erbij pakt, en we weten allemaal dat dit stresshormoon geen positief effect op je lichaam heeft.

Je telefoon ’s ochtends niet meteen gebruiken is dus het beste. Mindfulness-expert Emma Maidment suggereert om een ander ochtendritueel te starten, eentje die jou ook voldoening geeft. Begin je dag bijvoorbeeld met meditatie of met yoga. “Dit geeft je de gelegenheid om meer verbinding met alle delen van jezelf te ervaren”, vindt ze. De expert stelt dat je op deze manier met veel meer energie aan de dag begint.

Bron: Marie Claire | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook

Symptomen vleesboom

Veertig procent van de vrouwen heeft een vleesboom: dit zijn de symptomen

Het komt veel voor, maar slechts een klein deel van de vrouwen weet dat ze er één hebben
Keelpijn

Keelpijn? Zo ben je er binnen no-time vanaf

Het is weer zover: de herfst is er en we hebben weer last van keelpijn en verkoudheid. Wij hebben zeven tips hoe je je keelpijn kunt verzachten.