Dossier gezonde lentelokken

Dossier gezonde lentelokken

De voorjaarszon straalt je tegemoet, mutsen kunnen af en de terrassen roepen je naam. De lente is heerlijk, maar je haar kan de afgelopen maanden flink te lijden hebben gehad onder de droge lucht (binnen) of ijzige kou (buiten). No worries, met deze tips ga je met een gezonde wapperende haardos de lente in.

Steek je hand op als je afgelopen winter steeds switchte tussen de droge (kantoor) lucht en de ijskoude, vaak natte buitenlucht. Met, als het een beetje tegenzat, een broeierige muts of pet over je hoofd getrokken. Je bent niet de enige. De winter ligt (bijna) achter onsen wat overblijft, is een haardos die daar waarschijnlijk flink onder te lijden heeft gehad. Door thermostaten die vaak te hoog staan, waardoor de lucht binnenshuis heel droog wordt, maar ook door het contrast met de ijskoude lucht buiten. Net als je huid heeft ook je haar een opdoffer gehad. Daar kun je voor een groot deel zelf iets aan doen, en nee, dat betekent niet per se een spoedbezoek aan je kapper.

Handle with care 

Sluit een knipbeurt niet helemaal uit. Doordat je haardos barst van de gespleten punten na alle winterse maanden, is een minimale touch-up geen slecht idee. Alleen de punten dus. Want op het moment dat je haarpunten gespleten zijn, is de kans vrij groot dat de spleten doorzetten richting je hoofdhuid. Sta je onder de douche, kam dan je haar voordat je de kraan opendraait. Zodra je haren nat zijn, zijn ze een stuk kwetsbaarder voor beschadigingen. Gebruik een haarborstel met een ontklittende werking en begin áltijd bij je haarpunten. Werk je vervolgens voorzichtig een weg naar boven toe. Zorg er ook voor dat de temperatuur van het water niet te hoog is, iets wat je tijdens de laatste maanden wellicht te vaak hebt gedaan. Heet water laat een nog drogere bos haar achter en is al helemaal niet goed voor de intensiteit van gekleurd haar. Dat geldt óók voor de hitte van stylingapparaten zoals je stijltang of föhn. Je haren aan de lucht laten drogen is altijd de beste optie. Maar heb je daar geen tijd voor of geen zin in, vergeet dan niet om je haren voordat je gaat stylen met een hittebeschermende spray te behandelen. En zorg er bij voorkeur voor dat je, voordat je begint met föhnen, zo veel mogelijk water hebt geabsorbeerd met je handdoek of een haarhanddoek van microvezel, zodat je minder lang met je föhn aan de gang hoeft. Superhandige tip voor moeders: hydrofiele luiers zijn ideaal en heel effectief om je natte lokken in te wikkelen. Of gebruik een kussensloop of een oud T-shirt. Zachter voor je haar dan een handdoek.

Haarcyclus 

Een haar groeit tussen de twee en zes jaar. Nadat een haar twee tot zes maanden in de rustende, zogenaamde telogenefase heeft gezeten, valt ’ie uit. Per dag verlies je gemiddeld zo’n 50 tot 100 haren. Inderdaad, gemiddeld. Want helaas, helaas, voortijdig haarverlies komt echt niet alleen bij mannen voor. Een derde van de vrouwen krijgt te maken met haarverlies gedurende haar leven. Dat heeft verschillende oorzaken: er is een genetische reden of er is sprake van ziekte, bepaalde medicatie, stress, een verstoorde hormoonbalans, crashdiëten of huidproblemen. Maar het kan in zekere mate ook iets met de overgang van de seizoenen te maken hebben, aldus de Amerikaanse dermatoloog Francesca Fusca. ‘Als je van het ene naar het andere seizoen gaat, doorloopt je lichaam een aanpassingsperiode die je haargroeicyclus kan beïnvloeden.’ legt ze uit. Dat beaamt Henry Gijzen, haarstylist en eigenaar van kapsalon Geknipt @ Henry’s in Etten Leur. ‘Er zijn elk jaar vaste periodes dat ik klanten hoor over haaruitval. Dat loopt over het algemeen gelijk aan de over- gangen van de seizoenen. Wij zeggen altijd: wanneer de bladeren vallen en wanneer ze weer aan de bomen verschijnen.’

Eieren, noten en lever

Schoonheid komt van binnenuit. Een verantwoord dieet is altijd een goed uitgangspunt voor een gezonde bos haar. Een tekort aan onder andere ijzer kan een oorzaak zijn van haarverlies, maar ook zink en vitamines zijn belangrijk voor de gezondheid van je haar. IJzer is onder andere noodzakelijk om de cellen te stimuleren die voor haargroei zorgen. Een dieet dat rijk is aan ijzer bestaat uit bonen, donkere bladgroente of vlees. Zink is een mineraal dat haaruitval kan tegen- gaan. Ook zink krijg je binnen door onder andere vlees te eten, maar ook kaas, graanproducten, noten en schelp- en schaaldieren zijn een bron van zink. Biotine of vitamine B8 draagt onder andere bij aan het behoud van een gezonde huid en gezond haar. Je vindt het in eieren, lever, melk, noten en pinda’s. Vitamine A is onder andere nodig voor de aanmaak van huid- en haarcellen. Vitamine A zit in vlees, zuivelproducten, vis en eidooier en als toevoeging in margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Om erachter te komen of je een tekort hebt aan bepaalde vitamines en mineralen, kun je bij de huisarts om een bloedtest vragen. Daarmee kun je eenvoudig uitvinden of je misschien gezonder moet eten of supplementen moet gaan gebruiken.

Vochttekort 

De lentezon betekent rokjes, T-shirts en korte broeken, en als het even kan gooi je je jas in een hoek. Zonnebrand is voor velen een zorg voor een paar maanden later, laat staan bescherming voor je haren. Fout! Zonlicht, juist in de lente, is volgens haarstylist Gijzen killing voor je toch al kwetsbare nawinterse coupe. ‘Het voorjaar en de zomer zijn de grootste boosdoeners voor het haar. En dan met name de voorjaarszon. Je lichaam en je haar zijn vlak na de winter nog helemaal niet gewend aan die overdosis uv-straling. Soms is het al rond de dertig graden in april. Dat is hartstikke schadelijk voor de conditie van je haren en voor de intensiteit van je haarkleur.’ Die eerste warmte op je bol kan zorgen voor uitdroging en verkleuring van je haren. De grootste fout die je kunt maken is een scheut olie in je haar doen, aldus Gijzen. ‘Je zou het niet verwachten, maar over het algemeen drogen veel oliën je haren uit. Je haar heeft juist last van een vochttekort. Ik raad daarom aan om doordeweeks een verzorgende shampoo en een conditioner te gebruiken en eenmaal per week een haarmasker. Die breng je voor het slapen gaan aan en spoel je ’s ochtends weer uit.’

Tekst: Cintha Rood 


Recent