Work-out: oefeningen met elastieken

Work-out: oefeningen met elastieken

Het zomerseizoen betekent korte broekjes, jurkjes en stranddagen met badkleding. Deze oefeningen met elastieken kun je makkelijk thuis doen, of lekker in het park. Even volhouden en je billen en benen zullen net iets strakker zijn - en klaar voor het strand ben je! 

Oefening 1 

Om meteen goed te beginnen ga je op handen en knieën zitten. Zorg ervoor dat het elastiek boven je knieën zit en be- weeg dan één van je benen naar de zijkant in een hoek van 90 graden. Breng je been weer terug en herhaal deze beweging tien keer. Na tien keer wissel je van been. In totaal doe je drie sets.

Oefening 2 

Ga languit op je zij liggen en zorg dat het elastiek nog boven je knieën zit of voor meer uitdaging om je enkels. Steun op je arm of houd je hand onder je hoofd en breng je bovenste been zo ver mogelijk omhoog en daarna weer terug. Na tien herhalingen draai je je om en wissel je van been. Doe drie sets.

Met behulp van sportelastieken kun je normale bewegingen of oefeningen gemakkelijk een tikkeltje zwaarder maken. Vaak bestaat een setje elastieken uit vier banden met alle vier een verschillende weerstand. Hoe hoger de weerstand, hoe minder de rek en hoe zwaarder de oefening dus is. Succes!

Oefening 3

Ga nu rechtop staan en doe je armen in je zij. Het elastiek houd je net boven je knieën. Beweeg één van je benen gestrekt zo ver mogelijk naar achter en een stukje omhoog. Span je bilspieren goed aan op het hoogste punt en herhaal deze korte beweging vijftien keer en wissel dan van been. In totaal doe je drie sets.

Oefening 4 

Blijf rechtop staan, maar kies voor deze oefeningen een elastiek met wat minder weerstand en doe deze om je enkels. Of eventueel boven je knieën om ’m een tikkeltje zwaarder te maken. Laat je armen steunen op iets stevigs voor of naast je en buig licht door je knieën. Kick één van je benen schuin naar achter en omhoog. Span je bilspieren goed aan op het hoogste punt en breng je been dan terug naar de ander. Zorg wel dat het elastiek onder spanning blijft staan. Herhaal dit vijftien keer en wissel dan van been. Doe in totaal drie sets.

Oefening 5 

Doe een elastiek net boven je knieën. Kijk recht naar voren, houd je borst rechtop, zet je voeten op schouderbreedte, hol je rug licht en buig door je knieën. Doe je armen in je zij en loop zijwaarts in die houding naar een ander punt in ongeveer twintig stappen. Zorg ervoor dat je laag blijft, je knieën niet over je tenen komen en je na elke stap je voeten aansluit voor je aan de volgende stap begint. Draai je na twintig stappen om en loop op dezelfde manier terug. Herhaal dit twee keer.


Recent