Zo barbecue je verantwoord

Zo barbecue je verantwoord

Natuurlijk wil je, nu het nog kan, van de zomer genieten. Ga naar het strand of neem plaats in de tuin en sluit de zonnige dag af met een barbecue. Bang zijn dat dat een ongezond maal wordt, hoeft niet, want wij vertellen je hoe je verantwoord kunt barbecueën. 

De juiste instelling 

Zeker als je met vrienden barbecuet, is barbeknoeien een bron van gezelligheid. En dat is hetgeen waar je je op moet focussen: het gaat om de tijd die je met elkaar doorbrengt en niet om het eten en drinken. Heb je extra afleiding nodig? Doe een spelletje. Dan sta je niet continu met een drankje in je hand en verlies je het besef van tijd. 

Snoepgroenten

Misschien organiseer jij de barbecue, maar ook als je dat niet doet, betekent het niet dat je geen invloed hebt op het eten. Bied aan te helpen met de voorbereidingen en zorg dat er snoepgroenten aanwezig zijn. Cherrytomaatjes, reepjes paprika en komkommertjes zijn perfect als voorafje, kun je eventueel dippen in hummus (wie heeft er nog brood nodig?!) en door de groentes te grillen en dat afwisselend te eten met vlees, zit je sneller vol. Daarnaast kun je een fruitsalade maken en ook de gevulde tomaten waarvan we hier het recept deelden, is perfect voor bij je barbecue. 

Plan en spaar 

Weet je dat er een barbecue aankomt? Houd daar dan de hele dag rekening mee. Eet voor de barbecue begint minder koolhydraten en vette producten en kies daarvoor in de plaats voor magere eiwitbronnen, groenten en fruit.

Kies bewust en geniet 

Schep niet zomaar iets op je bord, maar overweeg de keuze. Heb je er écht zin in en is het verstandig? Qua vlees kun je bijvoorbeeld kiezen voor mager vlees of vis en zwicht niet voor kant-en-klaar sausjes. Nog een goede tip: probeer één flinke ronde te eten en het daarbij te houden. Het gevaar van barbecueën is namelijk dat je veel kleine porties eet, waardoor je niet verzadigd raakt. Als je je bord (kies niet voor het grootste bord, maar voor een kleinere dat je wel helemaal vol mag scheppen) vol hebt en dat opeet, heb je namelijk eerder het idee dat je verzadigd bent. O, en: het duurt even voor je hersenen het seintje dat je hebt gegeten ontvangen hebben. Voel je je na dat bord dus nog een beetje hongerig? Geef je lichaam de tijd en het verzadigde gevoel komt vanzelf. 


Recent