Verbrand je echt meer calorieën tijdens je menstruatie?

Dit is wat er met je metabolisme gebeurt tijdens that time of the month.

Lees ook

Veel vrouwen voelen zich vlak voor of tijdens hun menstruatie extra hongerig, alsof we veel meer verbranden. En of het nu oké is of niet: de meesten van ons eten dan wat meer dan normaal. Wij vroegen ons daarom of het een ’tussen de oren’-ding is, of dat je daadwerkelijk meer verbrandt als je ongesteld bent.

Menstruatie en metabolisme

Het is geen wishful thinking, vlak voor je menstruatie verbrand je daadwerkelijk meer calorieën. Maar reken je zelf nu nog niet rijk. Je metabolisme gaat heus niet in overdrive. “We weten dat vlak voor, tijdens en na je menstruatie er allemaal hormonale veranderingen in je lichaam optreden”, vertelt voedingsspecialist Lisa Moskovitz aan The Thirty.

Elke cyclus maakt je lichaam veel hormonale veranderingen door. Minder bekend is dat dit echter ook een invloed heeft op je basale stofwisseling en je metabolisme. “Talrijke onderzoeken tonen aan dat juist tot twee weken voorafgaand aan de menstruatie je metabolisme op z’n hoogtepunt functioneert. Dit betekent dat je technisch gezien een aantal dagen voordat je ongesteld wordt de meeste calorieën verbrandt in vergelijking met de andere dagen van de maand.”

Verbranding tijdens luteale fase

Bovenstaande is best interessant: juist vóór onze menstruatie verbranden we meer calorieën, en dat terwijl we dachten dat dit tijdens het maandelijkse feestje zou zijn. Volgens voedingsexpert Alisa Vitti neemt ons metabolisme dan juist weer wat af. “Tijdens de luteale fase (de tweede helft van je cyclus, red.) stijgt je BMR met 10 procent tot 20 procent en verbrand je meer calorieën in rust”, legt ze uit. “Tijdens de daadwerkelijke bloeding bereiken alle hormoonspiegels hun laagste punt en daalt je BMR weer naar normale niveaus.”

Hoe te eten

Je kunt je tijdens je menstruatie hongeriger voelen, maar je verbrandt dus niet meer. Voedingsexpert Amy Shapiro raadt daarom aan om vaker wat te eten om dat onverzadigde hongergevoel wat te temmen. “Ik raad aan om kleine porties te eten, maar om ook vaker te eten om die cravings tegen te gaan”, vertelt ze. Ook kan het helpen om wat meer proteïne op te nemen in je dieet, om zo wat langer een verzadigd gevoel aan te houden.

Bron: The Thirty | Beeld: Unsplash (Parker Johnson) 

Laatste nieuws

Zie ook