5 ‘gezonde’ eetgewoontes die helemaal niet gezond zijn

Shocking! Dacht je dat je goed bezig was met je dieet...

Lees ook

Vandaag de dag lijkt iedereen zich wel met een dieet, gezonde levensstijl of sporten bezig te houden. Echter moet je niet alles klakkeloos overnemen wat ook maar een beetje gezond lijkt. Self Magazine stelde een lijst op met gezonde eetgewoontes die in veel gevallen eigenlijk helemaal niet goed voor je zijn. Shocking! 

1. Glutenvrij eten als je geen gluten-intolerantie hebt

Glutenvrij eten lijkt een enorme trend te zijn, maar is in eerste instantie bedoeld voor mensen die een intolerantie hebben voor gluten of een andere ziekte hebben aan het spijsverteringskanaal. Volgens Self Magazine bevatten veel glutenvrije producten meer calorieën dan de gewone variant. Als je glutenvrij eet om af te vallen, is dit dieet niet erg aan te raden. 

2. Denken dat alle calorieën hetzelfde zijn

De ene calorie is de andere niet, zo meldt voedingsdeskundige Lauren Blake van de Ohio State University Wexner Medical Center. “Alle calorieën geven dezelfde hoeveelheid energie af, maar de calorieën uit andere voedingsmiddelen hebben een ander effect op honger, hormonen en de spijsvertering. Het lichaam gebruikt de calorieën uit koolhydraten als grote energiebron. Proteïnen werken weer bij de aanmaak en het herstel van spieren, organen en weefsels. Vet helpt weer om de organen te beschermen en belangrijke vitaminen en mineralen op te nemen. Alledrie stoffen die het lichaam gewoon nodig heeft.”

3. Een totaal koolhydraat vrij dieet volgen

Lauren: “Koolhydraten zijn de hoofd-energiebron voor het lichaam. Mensen denken vaak dat het schrappen van koolhydraten hen helpt om gewicht te verliezen, maar het kan juist leiden tot ongezonde eetgewoonten en vreetaanvallen. Daarnaast is er een risico dat je minder belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt zoals vitamine B, foliumzuur en vezels.”

4. Fruit schrappen omdat er suiker in zit

“Hoewel er fructose in fruit zit, is het toch een flinke klus om zo veel fruit te eten zodat je ervan aankomt. Fruit bevat vezels, water, vitaminen, mineralen en anti-oxidanten die ziektes tegengaan. Het is in mijn optiek onverstandig om fruit te vervangen voor iets wat misschien wel meer calorieën bevat.” 

5. Stoppen met snacken 

“Stoppen met snacken is absoluut niet nodig in een gezonde levensstijl. Wel is het noodzakelijk dat je gezonde snacks eet. Als je te lang wacht om iets te eten tussen de maaltijden door, is er een grote kans dat je tijdens die maaltijd te veel eet omdat je door de trek de controle verliest.” 

Lees ook: Waarom een powernap het beste idee van de dag is

Bron: Self, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook