Ben jij een emotionele eter? Met deze tips kun je daarmee stoppen!

Welk type emotie-eter ben jij?

Lees ook

Ben jij bij een emotionele bui ook geneigd om een zak chips of een bak ijs weg te eten? Dat is niet zo gek, want uit verschillende onderzoeken blijkt dat 70% van de mensen last heeft van emotie-eten. Vooral vrouwen blijken hier last van te hebben. Emotie-eten is niet altijd effectief, want na het eten voel je je meestal nog slechter en schuldig. Wil je dit de volgende keer tegengaan? Wij hebben de meest bruikbare tips voor je op een rijtje gezet om emo-eten te voorkomen!

Onder controle

Therapeute en schrijfster van het boek How To Feel Differently About Food zegt er het volgende over: “Emotionele honger erkennen is belangrijk als het aankomt op het veranderen van gedrags- en voedingsgewoonten. We weten meestal wel wat gezonde voeding is. Maar waarom kiezen we dan toch voor ongezond? Het zijn die onderliggende redenen die je moet aanpakken.” Er worden vier types onderscheiden: 

Type 1: De boze en/of bange eter 

Jij eet vooral als je boos of gestresst bent of als je onder druk staat. Je kalmeert jezelf met eten. Wat je eraan kunt doen? Drink een glas water als je een eetbui op voelt komen. Daarnaast is het een goed idee om even afleiding te zoeken. Ga bijvoorbeeld even sporten of doe een boodschap. “Doorsta je het zonder naar chips terug te grijpen, beloon jezelf dan emotioneel, zodat je het gevoel krijgt dat jij die eetbuien onder controle hebt,” tipt Baker. Als je echt ergens op wilt knabbelen kun je beter voor een gezond alternatief kiezen. 

Type 2: Perfectionisme 

Als perfectionist ben je bang om te falen, maar als dat wel het geval is, ben je geneigd om naar eten te grijpen. Hetzelfde geldt voor diëten, waarbij je de lat zo hoog legt dat het nooit lukt en je je vaak vol eet. Het alles-of-niets-dieet werkt niet goed op de lange termijn. Daarom is het goed om jezelf af en toe iets lekkers te gunnen, zodat je niet na een emotionele eetbui spijt krijgt. 

Type 3: De belonings-eter 

Bij alles wat je goed hebt gedaan vind jij het een excuus om iets lekkers te eten. Je verzint misschien bij de vreemdste dingen wel een excuus om jezelf met eten te belonen. Hier is zeker iets aan te doen. “Maak een lijst met vijf dingen waarmee je jezelf kan belonen, die niets met eten te maken hebben. Hang hem aan de ijskast, goed in het zicht.” Zo doorbreek je het patroon om jezelf altijd te belonen met eten. 

Lees ook: 18 x de waarheid over stofwisseling, deel 1

Bron: HLN.be, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook