18x de waarheid over stofwisseling, deel 2

Van groene thee val je af en dunne mensen hebben een hoog metabolisme, toch? 18 feiten en fabels over de stofwisseling.

Lees ook

Van groene thee val je af en dunne mensen hebben een hoog metabolisme, toch? 18 feiten en fabels over de stofwisseling. Lees deel 1 hier

10. Door te eten voor het naar bed gaan, verbranden die calorieën niet meer en word je sneller dik

Niet waar. Hoewel het logisch klinkt dat je minder verbrandt als je na een maaltijd gaat slapen, onderschat je dan toch de 24/7 actie van het menselijk lichaam. Het maakt niet uit wat je wanneer eet, de spijsvertering en stofwisseling werken het weg. Je wordt alleen zwaarder als je gedurende meerdere etmalen achter elkaar in totaal meer eet dan je verbrandt. Het enige effect van laat tafelen is dat het meestal een onrustige nacht oplevert.

11. Skinny’s hebben een snel metabolisme

Het kan, maar in de praktijk ligt het metabolisme van dikke mensen aanzienlijk hoger. Slanke mensen zijn in de meeste gevallen skinny omdat ze gemiddeld niet meer eten dan ze verbranden.

12. Met ontbijten geef je je metabolisme een kickstart

Onzin, uit een studie die is gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition vielen lijners die ontbeten niet meer af dan degenen die het ontbijt oversloegen. Door te bewegen, te douchen, je aan te kleden en naar je werk te gaan, komt de verbranding ook al op gang. Er is niets mis met een gezond, licht ontbijt en je zult je waarschijnlijk alerter en beter voelen als je wat achter je kiezen hebt, maar op de mate van verbranding heeft het niet zoveel effect. Als je ontbijt, zorg dan dat je daarmee in elk geval wat proteïnen binnenkrijgt. Het lichaam verbrandt meer met proteïnen verwerken dan met koolhydraten en vet.

13. Je moet elke drie uur iets eten om de verbrandingsmotor op gang te houden

Niet waar. Dit fabeltje komt uit de sportschoolwereld, waar heel fanatieke sporters zo’n 5000 calorieën per dag eten, verspreid over zes eetmomenten. Leid je een normaal leven, dan is drie normale eetmomenten per dag zeker zo handig voor een goed gewicht, want bij zes kleine porties eet je vaak toch meer dan de bedoeling is. Op de verbranding heeft het niet zoveel effect: zoals gezegd is het lichaam daar toch al non-stop mee bezig. De ‘meerdere kleine maaltijden per dag-mythe’ is vooral een marketingtruc om je tussendoortjes te verkopen.

14. Door maaltijden over te slaan, vertraagt het metabolisme 

Een beetje waar, maar het ligt eraan hoe lang je niet eet. Afgezien van extreme onthouding van voedsel zoals anorexia of hongersnood, is het metabolisme niet zo snel gek te krijgen. De beruchte ‘spaarstand’ waarin het lichaam bij honger minder zou verbranden om reserves te sparen, blijkt niet chronisch te zijn, ook niet bij een crashdieet. ‘Als je weer evenveel gaat eten als vroeger, word je niet zwaarder dan vroeger’, aldus prof. dr. Martijn Katan in zijn boek ‘Voedingsmythes’.

15. Als je ouder wordt, wordt je metabolisme trager

Klopt. Tussen je dertigste en tachtigste verlies je gemiddeld 15% spiermassa. Dat kun je een beetje compenseren door wat meer spieren te kweken. Die verbranden de hele dag door wat extra calorieën waardoor het makkelijker wordt om op gewicht te blijven.

16. Vasten is de dood voor je metabolisme
 
Nietwaar, zelfs als je het vasten extreem zou aanpakken – een week op alleen maar water en zuurkoolsap, meedoen aan ‘Expeditie Robinson’ – komt je metabolisme na verloop van tijd normaal op gang als je weer gaat eten. Vasten is een hype, zinloos, niet gezond, je wordt er niet ‘schoon’ of ‘helder’ van en het heeft weinig tot geen effect op je metabolisme. Je lichaam is een slimme, autonome machine die dit hele proces zelf bijstelt én herstelt.
 
17. Met een traag metabolisme kun je niet afvallen
 
Onzin, overgewicht komt vrijwel altijd door meer te eten dan je verbrandt en ‘traag metabolisme’ staat in de meeste gevallen gelijk aan ‘ik eet slecht en ben lui’. Met gezond eten en een normaal bewegingspatroon kan iedereen die verder gezond is over een goedwerkend metabolisme beschikken. 
 
18. Je hebt geen controle over je metabolisme
 
Tochwel, al is die beperkt. Het beste wat je voor je metabolisme kunt doen, is gezond eten, voldoende bewegen en vooral voldoende slapen. Gebrek aan slaap heeft niet alleen invloed op je stemming en productiviteit, maar ook op de efficiëntie van de stofwisseling. Alle organen volgen het 24-uursritme dat de biologische klok in de hersenen ze oplegt. Slaap je structureel te kort of heb je vaak nachtdiensten, dan raakt de biologische klok in de war en verslapt de stofwisseling. Ook kunnen de hormonen die honger en verzadiging regelen in de war raken, wat op termijn kan leiden tot overgewicht en diabetes type II, zo blijkt uit recent onderzoek.
 
Lees hier het eerste deel. 
 
Beeld: iStock
 

Laatste nieuws

Zie ook