Doen: rauwe noten weken

Kies jij rauwe noten al boven geroosterde en gebakken noten? Good for you! Maar wist je dat je rauwe noten veel gezonder kunt maken door ze eerst te w

Lees ook

Rauwe noten zijn onbewerkt, onverhit en bevatten daardoor nog al hun vitaminen, mineralen en goede vetten. Kies jij rauwe noten al boven geroosterde en gebakken noten? Good for you! Maar wist je dat je rauwe noten veel gezonder kunt maken door ze een kleine voorbehandeling te geven? Doen: rauwe noten weken.

Rauwe noten zijn rijk aan fytinezuur. Dat is een licht toxische ‘antinutriënt’ die de noten in de natuur beschermt tot deze veilig kunnen ontkiemen, maar die de opname van mineralen uit voeding in ons lijf blokkeert. Nu is een beetje fytinezuur binnenkrijgen helemaal niet zo erg; het zou ons zelfs weren tegen ziekten. Maar tegenwoordig krijgen we al snel te veel van deze antinutriënt binnen. Het zit bijvoorbeeld ook in koffie, rauwe cacao en brood: dingen waar we toch wel intens van houden. Je doet er daarom goed aan de hoeveelheid fytinezuur die je binnenkrijgt te beperken.

Het fytinezuur in noten is gelukkig relatief makkelijk af te breken: je hoeft ze alleen even te weken (afhankelijk van de nootsoort 4 tot 12 uur). De noten worden daardoor niet alleen een stuk voedzamer, maar ook makkelijker verteerbaar. Hoe je te werk gaat? We hebben een stappenplan gemaakt.

STAPPENPLAN NOTEN WEKEN

1. Doe de noten in een glazen kom met lauw water. Zorg ervoor dat de noten geheel ondergedompeld zijn.

2. Voeg 1 à 2 eetlepels zeezout per 500 gram hele noten toe en roer goed door.

3. Dek de kom af en laat de noten de juiste tijd weken. Cashews, pecans en walnoten moeten bijvoorbeeld 4 uur weken, hazelnoten 8 tot 12 uur en amandelen 12 uur.

4. Spoel de noten goed af.

5. Dep de noten droog met keukenrol en eet/verwerk ze direct óf droog de noten helemaal, zodat we weer lekker knapperig worden. Om de noten helemaal te drogen verwarm je ze gedurende 12 tot 24 uur in een zogenoemde dehydrator of oven op maximaal 65 graden.

Laatste nieuws

Zie ook