Rust in je hoofd: 4 tips om vaker offline te zijn

En dat is belangrijker dan je denkt.

Lees ook

Even je mail checken, door Instagram scrollen of ’s avonds nog wat werken; we zijn meer online dan ooit. Het wordt steeds moeilijker om afstand te nemen van je schermpjes, maar het is wél heel belangrijk. Wij helpen je op weg.

Offline

“Eigenlijk zijn we nooit meer offline en door die constante stroom van informatie kun je jezelf kwijtraken.” Dat zei De Stiltemaker Sharon Huisman eens in een interview met Happy In Shape. Een zin die ons tot nadenken zette, want het lijkt ons inderdaad niet verkeerd om zo nu en dan eens offline te zijn. Met het toepassen van onderstaande tips heb jij straks veel meer tijd over om dingen te doen die er echt toe doen, in plaats van telkens maar bang te zijn dat je online iets mist.

1. Lees en beantwoord je mails op vaste tijden
Bijvoorbeeld om negen uur ’s ochtends en om half vijf ’s avonds. Het is niet nodig om de hele dag bereikbaar te zijn, dat hebben we onszelf aangepraat.

2. Beperk de tijd die je besteedt aan het scrollen door je apps
Natuurlijk is het af en toe fijn om even gedachteloos op Facebook en Instagram te kijken, maar je verspilt er veel meer tijd aan dan je denkt. Spreek met jezelf af dat je alleen ’s avonds na het werk je sociale media checkt. Wedden dat je helemaal niet zoveel mist dan je in eerste instantie dacht?

3. Kies een dag in het weekend uit waarop je volledig offline gaat
Natuurlijk moet je je telefoon niet de deur uit gooien, maar zet je wifi gewoon uit. Het is even doorbijten, maar je zult zien hoeveel tijd je over hebt en hoe relaxed jij maandag weer begint aan je werk. Zondag is toch niet voor niets een rustdag?

4. ’s Nachts ben je offline
Punt. Je hebt je nachtrust hard nodig. Zorg dat je niet gestoord kunt worden en zet je telefoon dus uit of op stil.

Succes dames! We can do it!

Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook