Zo ga je (nog meer) van sporten houden

Ben je niet zo's sport-fanaat? Dan moet je dit zeker even lezen!

Lees ook

Ben jij niet zo sportief aangelegd en sleep je jezelf iedere week weer met moeite naar de sportschool? Je bent niet de enige. Voor de niet zo sportieve mensen is er nu eindelijk een oplossing om wat actiever te worden, mét plezier. Uit onderzoek van BMC Health Public is namelijk gebleken dat je het jezelf aan kunt leren om meer van sporten te genieten. En dit alles met slechts een aantal makkelijke aanpassingen! 

Sporty spice 

Michelle Segar, hoofd van het onderzoek en hoofd van de Universiteit van Michigan’s Sport, Health, and Activity Research en Policy Center zegt er het volgende over: “Het komt heel vaak voor dat mensen aan verschillende sportprogramma’s beginnen om gewicht te verliezen, maar daarmee stoppen als de kilo’s er niet snel genoeg afgaan.” Voor haar onderzoek ondervroeg ze 40 vrouwen wat hen echt gelukkig en succesvol laat voelen. Iedere vrouw, ongeacht of zij aan sport deed of niet, wilde hetzelfde in het leven: Belangrijke, sociale banden met mensen in hun omgeving, zich ontspannen voelen en geen druk voelen tijdens hun vrije tijd en om doelen in het leven te bereiken die ze voor zichzelf hadden opgesteld. 

De verschillen

De grote verschillen zaten er volgens de onderzoekers in dat de niet-sportieve vrouwen sporten zagen als iets zwaars en onplezierigs waarbij ze gaan zweten en hartkloppingen krijgen. Ze zagen het daarbij als het tegengestelde van ontspannen en zonde van hun vrije tijd. Vrouwen die wel sportief waren, stonden hier anders in. Zij vonden dat sporten hand in hand gaat met hun verlangen naar sociale contacten, ontspanning, vrije tijd en een goed en voldaan gevoel. 

Misverstand 

Uit het onderzoek is ook gebleken dat veel niet-sportende vrouwen het te zwaar vinden om te sporten, omdat ze te zware en intensieve sporten doen als ze eenmaal gaan sporten. Hierdoor ervaren ze dit als minder leuk, en gaan ze vervolgens niet meer zo snel. Volgens het U.S. Department of Health and Human Services is dit een groot misverstand. Je hoeft volgens hen namelijk helemaal geen intensieve sporten te doen om gezond te blijven, maar kun je ook rustige sporten beoefenen om het gewenste resultaat te bereiken. Denk hierbij aan heerlijk wandelen door de natuur, fietsen of ga bijvoorbeeld eens skeeleren. 150 minuten per week een gemiddelde intensieve sport beoefenen kan al zorgen dat je een stuk fitter bent, en dus ook meer plezier én motivatie krijgt in het sporten! 

Lees ook: Shocking: Een zwembad is viezer dan je denkt

Bron: Health, Beeld: iStock 

Laatste nieuws

Zie ook

Door deze 5 reis-hacks bespaar je veel geld tijdens je vakantie

Door deze 5 reis-hacks bespaar je veel geld tijdens je vakantie

Ben jij in je hoofd al bezig met zomervakantie? Dan zijn deze tips voor jou vast een lot uit de loterij!
'Ik slikte 200 laxeerpillen per dag'

Claudia: ‘Ik slikte 200 laxeerpillen per dag’

Dat ene pilletje per dag werden er al snel meer...