Maakt witbrood écht dik?

Is het een feit of een fabel? Wij hebben het antwoord voor je

Lees ook

Al van jongs af aan is ons geleerd dat je van witbrood dik wordt en dat bruinbrood veel beter is. Een enkele keer kregen we een sneetje witbrood mee in de lunchtrommel, maar daar hield het ook wel mee op. Volgens Daily Mail is dit allemaal een beetje overdreven, want volgens hen verschilt het van persoon tot persoon of je dik wordt van witbrood. 

Proefpersonen

Uit recent, Israëlisch onderzoek is namelijk gebleken dat je net zo dik kunt worden van witbrood als van het duurdere zuurdesembrood, het “gezondere” alternatief van witbrood. Het zou namelijk aan de bacteriën in de darmen liggen of je aankomt van het brood of niet. Voor het onderzoek hebben 40 proefpersonen zelfgemaakte zuurdesembrood of witbrood gegeten. De bloedsuikerspiegel steeg evenveel bij beide groepen en beiden groepen waren hetzelfde aangekomen in gewicht. 

Persoonlijk

Onderzoeker Dr Evan Elinav, van het Weizmann Institute of Science zegt er het volgende over: “Er is geen reden om aan te nemen dat het ene brood beter voor je is dan het andere. Industrieel brood wordt vooral gezien als slecht, en zelfgebakken brood wordt als goed gezien. Wij hebben ontdekt dat, net als ieder ander voedingsmiddel, het reageren op brood compleet persoonlijk is.”

Vervolgens kreeg iedere proefpersoon een bepaald dieet voorgeschoteld, welke gebaseerd was op de bacteriën in het eigen verteringsstelsel. En inderdaad, iedereen reageerde anders op bepaalde voedingsmiddelen en zo ook brood. “Dit gepersonaliseerde effect geldt voor elk voedingsmiddel. Er is geen voedingsmiddel dat goed of slecht is in het algemeen. Dit hangt af van de persoon.” Natuurlijk is het wel zo dat bruin brood meer vezels bevat, en daardoor het verteringsstelsel meer activeert. 

Het hele onderzoek lees je hier

Lees ook: Is het opnieuw vullen van je waterflesje slecht voor de gezondheid?

Bron: Daily Mail, Beeld: iStock

 

Laatste nieuws

Zie ook