Zó gezond zijn verse kruiden (en zó bewaar je ze!)

Eet jij vaak verse kruiden? Dan ben je goed bezig! We hebben een paar van de populairste kruiden en hun gezondheidsvoordelen op een rijtje gezet.

Lees ook

Misschien zie jij ze vooral als smaakmakers, maar wist je dat verse kruiden supergezond zijn? En met onze bewaartips gaan ze verrassend lang mee. Hieronder een paar van de populairste kruiden en hun gezondheidsvoordelen.

1. Basilicum

De koning der verse kruiden (leuk weetje: basilicum zou van het woord ‘basileus’ komen, wat Grieks is voor koning). Niet alleen vanwege de heerlijke geur en smaak, maar ook omdat basilicum barst van de antioxidanten, vitaminen en mineralen. Zo bevat het veel ijzer, calcium en kalium en vitamine A en C. Daarnaast zou het plantje onder andere goed zijn voor je spijsvertering en zou het ontstekingsremmend werken. Wil je echt van de gezondheidsvoordelen van basilicum profiteren, voeg dan niet op het einde van je maaltijd een paar modieuze blaadjes toe aan je bordje, maar voeg een handvol toe aan je salade of maak er bijvoorbeeld pesto van.

2. Rozemarijn

Rozemarijn bevat een stofje genaamd ‘carnosol’, waarvan uit onderzoek is gebleken dat het de groei van kanker kan voorkomen en remmen. Verder versterkt rozemarijn mogelijk het immuunsysteem, werkt het antibacterieel en kan alleen de geur van rozemarijn al je geheugen verbeteren. Doordat het een stofje genaamd ‘carnosinezuur’ bevat, zou het zelfs kunnen helpen in de strijd tegen Alzheimer.

3. Peterselie

Wist je dat peterselie meer ijzer bevat dan spinazie? Daarnaast is het een geweldige bron van onder andere foliumzuur en vitamine A, K en C en zou het je immuunsysteem een flinke boost geven. Zet er thee van en je hebt je eigen, reinigende detoxdrankje gecreëerd.

4. Koriander

Niet iedereen is gek op koriander, maar je hebt mazzel als je dat wél bent. Het is wederom een goede bron van antioxidanten, vitamine K en A, calcium, ijzer, kalium en magnesium. Uit onderzoek is gebleken dat er tevens iets in zit waardoor angstgevoelens afnemen en waardoor je beter kunt slapen. Nog een paar voordelen: koriander heeft een ontgiftende en antibacteriële werking en kan onrustige darmen en een opgeblazen buik kalmeren (en is daarom perfect om te combineren met peulvruchten!).

Zó bewaar je verse kruiden:

1. Was de kruiden voorzichtig doch grondig onder koud water.
2. Leg de kruiden op wat keukenrol en dep droog.
3. Rol de kruiden op in lichtelijk vochtig keukenrol en stop vervolgens in een luchtdichte verpakking.
4. Leg in de koelkast en gebruik zolang de kruiden er mooi uitzien en goed ruiken.

Uitzondering hierop is basilicum: zet deze als een bosje bloemen in een vaas met water op kamertemperatuur op een lichte plek, maar niet direct in het zonlicht.

Lees ook:

Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook