Het was eind 2013 groot nieuws: Beyoncé zette de schaar in haar lange lokken. Bijna 10 jaar later onthult ze de reden daarachter.
Haircare
Beyoncé is van alle markten thuis. Een getrouwde moeder van drie, 's werelds bekendste zangeres en laten we ook alle bedrijven daarnaast niet vergeten: House of Deréon, Parkwood Entertainment, BeyGOOD en IVY PARK. Aan dat lijstje is nu nog een onderneming toegevoegd, namelijk haar nieuwe haircare merk Cécred. Aan ESSENCE vertelt ze alles over het merk én het moment dat ze zelf haar haren rigoureus afknipte.
Emotionele transformatie
"Ik herinner me de dag nog dat ik besloot al mijn haar af te knippen. Ik had niks in gedachten, het was niet een doordachte keus. Het was een grote emotionele transformatie", legt ze uit. In diezelfde periode gingen er geruchten dat Jay Z vreemdging, wat hij jaren later bevestigde. Ook was Beyoncé net voor het eerst moeder geworden. "Ik voelde me bevrijd en iets in me wilde het er gewoon allemaal af hebben."
Ook wilde ze de wereld laten zien dat ze zelf keuzes maakte. "Veel van mijn identiteit als performer werd gelinkt aan mijn lange haren. Het eraf knippen was een soort rebelse move tegen de maatschappij die vond dat ik er op een bepaalde manier uit moest zien", vertelt ze. "Het was een manier om de verwachtingen die aan me werden gesteld te laten varen."
[ont-link-tool url="HIER DE URL VAN HET ARTIKEL"]
De schaar erin
De zangeres nam het heft in eigen handen. "Neal Farinah, mijn haarstylist en vriendin, werd gek. Mijn haar was heel lang, heel dik en heel gezond. Ik heb toen zelf de schaar gepakt en het afgeknipt. Het moest gedaan worden." Die move had veel gevolgen voor haar als persoon. "Ik werd opeens een heel dapper mens. Het was de eerste stap naar nog veel meer gedurfde beslissingen die ik in mijn leven en carrière heb genomen en die hebben geleid tot wie ik nu ben."
Dit bericht op Instagram bekijken
Cécred
Nu is Cécred geboren. Een haircare merk waar ze al sinds 2018 aan werkt. De collectie bestaat uit 8 producten, waaronder een zuiverende shampoo, een hoofdhuidscrub, een herstellend masker en voedende haarolie. Samen versterken ze het haar en helpen het te herstellen van schade.
"Ik wist wat wilde, met technologie die voor álle vrouwen en álle haartexturen werkt, omdat het iets is wat ik zelf nooit heb kunnen vinden", legt Beyoncé uit. "Ieder haartextuur verdient het om getest en onderzocht te worden bij het ontwikkelen van producten. Zwarte vrouwen zijn vaak de laatste die bij de tests worden betrokken. We krijgen vaak dingen voorgeschreven op basis van onderzoeken waar we niet bij betrokken waren. Nu hebben we iets gecreëerd dat voor gezond haar zorgt voor alle vrouwen, inclusief ons."
Bron: Essence | Beeld: NL Beeld