Iedereen is wel eens afgeleid op werk, heel normaal. Maar mocht je er elke dag last van hebben, vrees dan niet...
Intelligenter
Uit een wetenschappelijk onderzoek blijkt dat degenen die keer op keer moeite hebben om zich op een taak te concentreren, juist intelligenter zijn dan hun collega's.
De reden hiervoor is dat intelligente mensen voortdurend nieuwe en opwindende ideeën hebben, waardoor het moeilijker is om zich te concentreren.
Onderzoek
Het bedrijf Steelcase onderzocht 10.000 werknemers in 17 landen en stelde vast dat de meerderheid het moeilijk vond om zich op kantoor te concentreren. De werknemers gaven aan dat ze eens in de drie minuten afgeleid zijn.
Uit het onderzoek bleek dat de gemiddelde werknemer zijn e-mail om de twee minuten controleert en acht programma's tegelijkertijd op de computer open heeft staan.
Stress en afleiding
De manier waarop we werken verandert sneller dan ooit tevoren en de hersenen worden blootgesteld aan stress én afleiding. En dit kan tot overbelasting zorgen. Ook lieten de statistieken zien dat afleiding op werk toeneemt.
Dr. Ned Hallowell, een psychiater, waarschuwde dat mensen die moeite hebben om zich te concentreren, ervoor kan zorgen dat gevoelens van 'ontoereikendheid' worden ontwikkelt. Ook zouden ze volgens hem een onvermogen hebben om met de werklast als geheel om te gaan. En dit kan er weer voor zorgen dat mensen die dus als intelligent worden bestempeld, zowel aan hun eigen verwachtingen als aan die van hun bazen tekort schieten.
Bron: Marie Claire | Beeld: iStock
- Marie Claire
- iStock