Win! 5x een samengesteld pakket met noten van Johnny Cashew

Doe mee en maak kans!

Dol op noten? Dan laten we je graag kennis maken met het Nederlandse merk Johnny Cashew. Johnny Cashew is opgericht uit nootzaak de omreiscashew de wereld uit te helpen en kraakt de keten door de cashew te pellen waar die groeit, gewoon in Afrika. Zonder onnodige omreis en eerlijk betaald. Klinkt goed, toch? Wij mogen vijf pakketten met noten weggeven!

Kilometers

Het Nederlandse Johnny Cashew heeft de pijlen gericht op een vaak onzichtbare vijand in de strijd tegen klimaatverandering: de onnodige omreis van veel van onze dagelijkse boodschappen. Te beginnen bij de cashewnoot. Nederland is een van de grootste importlanden van deze noten in Europa. Hoewel de helft van de wereldwijde cashews groeien op het Afrikaanse continent, in bijvoorbeeld Tanzania, Nigeria en Ivoorkust, reizen ze - bijna altijd om economische redenen - eerst naar Azië om daar gepeld te worden. Zo legt 90 procent van de Afrikaanse cashewnoten uiteindelijk 12.000 tot 25.000 onnodige kilometers af om het land van consumptie te bereiken: een onnodige omreis dus die resulteert in aanzienlijke transportkilometers en bijbehorende uitstoot voordat de noten in de boodschappenmand van de Nederlandse consument belanden.

Foodmiles

De gemiddelde Nederlandse voorraadkast ligt vol met producten van over de hele wereld. Vaak zonder er bewust van te zijn dat deze ook bestaat uit tien- of misschien wel honderdduizenden foodmiles. Want naast de Afrikaanse cashewnoot zijn er nog veel meer alledaagse producten die een onnodige omreis maken. Een bekend voorbeeld hiervan is de garnaal, die in de Noordzee wordt gevangen, vervolgens op transport gaat naar Marokko om gepeld te worden, en daarna terugkeert naar Nederland om hier verkocht te worden als ‘Hollandse garnaal’.

“Wij geloven dat elke kilometer telt, niet alleen voor het milieu maar ook voor de lokale gemeenschappen. In onze missie focussen we ons daarom niet enkel op cashewnoten, maar ook op het transformeren van de manier waarop er gedacht wordt over de herkomst van ons voedsel en de impact hiervan op allerlei vlakken. Daarom blijven we ons - met inmiddels 1000 aangesloten Fairtrade-gecertificeerde boeren en 600 gecreëerde en eerlijk betaalde banen in onze pelfabriek - inzetten voor een duurzamere consumptie”, aldus Freek Wessels, Cashew Captain bij Johnny.

Winnen!

Het merk produceert naast de gebrande gezouten en ongezouten noten, ook de smaken hot chili en honing zeezout. Deze zijn verkrijgbaar bij de Wereldwinkel, Ekoplaza, Picnic en sinds deze maand ook in de grotere winkels van Albert Heijn met een adviesprijs vanaf €2,99. Wil een pakket winnen? Vul dan onderstaand winformulier in en maak kans.

[mail-win-form id='11']

Voorwaarden: meedoen kan t/m 29 december. De winnaar ontvangt persoonlijk bericht. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd en de prijs is niet inwisselbaar voor geld of voor andere goederen of diensten. Mocht Happy in Shape niet binnen twee weken na berichtgeving antwoord ontvangen van de winnaar, dan vervalt de prijs.