doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

3 redenen om vaker popcorn te eten

Kun je niet kiezen welke snack je bij je filmavondje wilt? Ons advies: kies popcorn! Maar maak het dan wel zelf - op déze manier...
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61736160afcd1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61736160afcd1 img{#fig-61736160afcd1 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61736160afcd1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61736160afcd1 img{#fig-61736160afcd1 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61736160afcd1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61736160afcd1 img{#fig-61736160afcd1 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61736160afcd1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61736160afcd1 img{#fig-61736160afcd1 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}3 redenen om vaker popcorn te eten

Kun je niet kiezen welke snack je bij je filmavondje wilt? Hier een gefundeerd (en heel fijn) advies: kies popcorn! Maar maak het dan wel zelf…

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Er is nogal een verschil tussen homemade popcorn en de popcorn die je in de bioscoop bestelt: eet je popcorn buiten de deur, is het meestal beladen met olie, suiker, honing, boter, zout of andere ongezonde toevoegingen. Niet schrikken: een medium portie kant-en-klare bioscooppopcorn kan al snel 400 tot meer dan 1000 calorieën kan bevatten. Pop je je maïs zelf en zonder olie, bevat een portie daarentegen maar zo’n 30 calorieën.

Heel fijn natuurlijk, dat het zo’n caloriearme snack is. Maar nog veel interessanter is dat zelfgepofte popcorn daadwerkelijk gezond is! Enfin, je begrijpt ons: popcorn is fantastisch. We vatten het even voor je samen: hieronder 3 redenen om vaker popcorn te eten.

1. Het is caloriearm

Zoals we al zeiden, bevat een portie zelfgepofte maïs zonder olie maar zo’n 30 calorieën (ter vergelijking: een portie chips bevat vaak drie keer zoveel). Je poft je maïs zonder olie door een air-popper te gebruiken of door de maïs te poffen in een papieren zak in de magnetron. Wil je je popcorn toch in een pan met olie maken, kies dan voor een olie met een hoog rookpunt, zoals kokosolie.

2. Het bevat meer antioxidanten dan veel groenten en fruit

Geen grap: popcorn bevat meer polyfenolen (een soort antioxidanten) dan veel groente- en fruitsoorten. Doordat popcorn maar voor 4 procent uit water bestaat, is de hoeveelheid antioxidanten per portie namelijk sterk geconcentreerd. Dat bleek uit een onderzoek van de Amerikaanse University of Scranton.

3. Het is vezelrijk

Popcorn bestaat uit niets anders dan volkorengranen. Daardoor is het ook meteen een vezelrijke snack. Goed voor onder andere je stoelgang en bloedsuikerspiegel.

Omdat kale popcorn natuurlijk wel een beetje saai is, hier een paar gezonde toppings:

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');
  • Houd het simpel met een beetje zeezout.
  • Maak een hartig kruidenmengsel met bijvoorbeeld zout, kerrie en gerookt paprikapoeder.
  • Maak een zoetige popcorn door vanille, kaneel of krullen van pure chocolade toe te voegen (minstens 70%).

Lees ook:

Beeld: Pixabay