doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Zó kom je aan genoeg vitamine D

Waar je vitamine D vandaan haalt nu de zon weg is? Voeding! In deze voedingsmiddelen vind je veel vitamine D.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6174aaa416356 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6174aaa416356 img{#fig-6174aaa416356 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6174aaa416356 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6174aaa416356 img{#fig-6174aaa416356 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6174aaa416356 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6174aaa416356 img{#fig-6174aaa416356 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6174aaa416356 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6174aaa416356 img{#fig-6174aaa416356 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Zó kom je aan genoeg vitamine D

Doei zomer, hallo herfst! Nu de zon en de warmte weg zijn, is de kans dat je genoeg vitamine D aanmaakt door daglicht een stuk kleiner. Waar je deze vitamine dan vandaan haalt? Voeding! In deze voedingsmiddelen vind je veel vitamine D.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Nog even waarom vitamine D zo belangrijk is: je lichaam heeft vitamine D nodig om calcium uit voeding op te nemen en op te slaan. Dit is essentieel voor gezonde botten en tanden. Heb je een tekort aan deze vitamine, kan dit op latere leeftijd osteoporose veroorzaken. Daarnaast zou je er onder andere vermoeid door kunnen zijn, slechter kunnen slapen en je zwakker kunnen voelen. Het rijtje gaat nog even door, maar één ding moge duidelijk zijn: wie slim is, houdt zijn vitamine D op peil. Dat doe je bijvoorbeeld door meer van déze dingen te eten.

1. Vette vis

De beste bron van vitamine D is vette vis. Daarbij kun je denken aan zalm, makreel en haring.

2. Champignons

Vegetariërs en veganisten kunnen voor vitamine D naar champignons uitwijken. Belangrijk is wel dat de champignons genoeg ultraviolet licht hebben gezien.

3. Eieren

Er zit minder in dan in vette vis, maar ook eieren zijn een bron van vitamine D. Voorwaarde is dat je wél de eierdooier moet eten!

4. Verrijkte producten

Veel (plantaardige) melk- en zuivelproducten zijn verrijkt met vitamine D. Denk aan rijstmelk, margarine of boter.

5. Supplementen

Oké, geen voedingsmiddel, maar wél een waardevolle aanvulling. Volgens het Voedingscentrum geldt voor iedereen (tot de 70 jaar) een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. De meeste mensen komen wel aan die hoeveelheid door daglicht in combinatie met voeding. Maar er zijn ook risicogroepen die er goed aan doen extra vitamine D te nemen, zoals vrouwen die niet genoeg buiten komen en vrouwen met een donkere of getinte huidskleur.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');

Lees ook:

Beeld: iStock