doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Dit wist je nog niet over zweten

Dit wist je nog niet over zweten, personal trainer Elkse Sorel vertelt het je.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
Dit wist je nog niet over zweten

Wanneer het weer warmer wordt, zweten we sneller, logisch, maar wat houdt het eigenlijk in? Er zijn altijd mensen benieuwd wat zweten nou eigenlijk betekent. Val je nou meer af als je zweet? Is je conditie beter of slechter als je veel zweet? Wat is het nut van zweten? Personal trainer Elske Sorel vertelt het je.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

De reden dat we zweten is om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Wanneer het lichaam te warm wordt, produceert het zweet zodat de oppervlakte van de huid nat wordt waardoor het lichaam makkelijker afkoelt. Over ons hele lichaam komen zweetklieren voor, maar de meesten zitten in onze handen, voeten en oksels. Het zweet bestaat voornamelijk uit water en zout.

Zweten en afvallenVaak denken mensen dat als je veel zweet, dat je meer afvalt. Je valt op dat daadwerkelijke moment inderdaad gewicht af, maar dat is puur vocht, dus dat drink je er tijdens en na je training weer aan. Het gebeurt wel eens tijdens een bokswedstrijd waarbij het gewicht belangrijk is voor de desbetreffende klasse waar je in zit, dat een vechter te zwaar is. Dan moet hij of zij als een gek zweten om het gewicht er af te krijgen voor de weging en daarna gelijk weer erbij drinken om geen vocht te kort te hebben.

Zweten en conditieNu is vaak de vraag, of zweten ook samenhangt met je conditie. Als we de theorie bekijken, begin je te zweten wanneer je lichaam warm wordt. Je lichaam wordt warm bij fysieke inspanning, het moment dat je hart sneller begint te kloppen en energie nodig heeft om goed te blijven functioneren. Iemand die goed getraind is, doet er langer over om die hartslag hoog te krijgen, dus zou er langer over doen om het warm te krijgen, dus zou later en minder moeten zweten. Dit is een praktische uitleg. Maar uiteindelijk blijft dit per persoon enorm verschillend. Het ligt ook aan een stukje hormoonhuishouding. De één zweet nou eenmaal sneller dan de ander.

Er zit zelfs verschil in zweten tijdens een aerobe training (cardio) en anaerobe training (krachttraining) Er zijn mensen die zweten snel bij cardio en mensen die bij krachttraining sneller zweten. Het blijft dus heel erg persoonsgebonden.

Zweten en overgewichtMensen met overgewicht zweten wel sneller en meer. Dit komt doordat zij meer vetweefsel hebben en daardoor minder snel afkoelen wanneer zij inspanning leveren. Om het lichaam toch te laten afkoelen, zullen zij veel sneller en meer zweten.Belangrijkst om te weten is dat het zweten tijdens het sporten dus totaal geen probleem moet zijn en ook als je niet zweet! Want jouw lichaam geeft zelf aan wanneer het afgekoeld moet worden, zo slim werkt dat mechanisme!

Tips:- Als je gaat sporten, doe niet net voor je training deodorant op. Als je dan gaat zweten, blijft de deodorant op het vocht drijven en werkt de deodorant niet. Dus al eerder op doen zodat het kan intrekken.- Drink veel water, dit verdunt je zweet en helpt je vocht toevoer weer op peil te komen.

Elske Sorel - www.jonetsu.nl

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');