Met deze tips word je een pro in thuiswerken

Iets wat we nodig tijdens deze isolatietijd.
Thuiswerken

De meesten van ons moeten verplicht drie weken, of langer, thuiswerken. Maar hoe doe je dat, zonder dat de muren op je afkomen? Happy in Shape verzamelde de beste tips om jouw productiviteit te verhogen en het uitstelgedrag te verlagen.

7 tips

1. Creëer een werkplek

Nee, je bed of die ene gezellige ligbank zijn geen goede werkplaatsen. Om geconcentreerd en productief te werken, heb je veel meer aan een rustige werkomgeving. Als je plaats hebt in je huis, richt dan een aparte kamer (of hoek) in als kantoor. Op die manier kun je ook duidelijk maken aan je gezin dat je niet gestoord wil worden als de deur dicht is. Of maak afspraken met je gezin, dat als je daar zit je even niet gestoord kunt worden mits het écht belangrijk is.

Ook mentaal is een kantoor een grote stimulans voor je productiviteit. Als je niet genoeg plaats in huis hebt, is het belangrijk om een bureau of tafel in te richten naar jouw wensen. Iedereen werkt beter op een plaats die comfortabel en mooi ingericht is. Richt je tafel dus in met foto’s en plaats al je werkbenodigdheden binnen handbereik.

2. Houd contact met collega's

Nu je verplicht bent om thuis te blijven, is het wél belangrijk om in contact te blijven met je collega's. Onderschat nooit het belang van interpersoonlijk contact tijdens je werkdag. Plan conference calls in via FaceTime of Skype, blijf in contact met elkaar zodat jullie precies weten wie wat doet. Enne, daarnaast is het ook fijn om even 'onder de mensen' te zijn doormiddel van een belletje.

3. Kleed je aan

Hoe fijn het ook lijkt om lekker in je pyjama te werken, is dit voor je concentratie een no go. Douche in de ochtend en kleed je om, zo geef je aan je hersenen aan dat je van je 'slaapmodus' naar je 'werkmodus' gaat. Je hoeft niet je standaard werkkleding aan te trekken, pak iets dat lekker zit, maar wel iets anders dan de kleren waarmee je uit je bed kwam.

4. Maak een to-do lijstThuis werk je misschien in een andere omgeving, maar de taken blijven hetzelfde. Soms krijg je thuis net meer werk dan op een normale dag op kantoor. Het is een goed idee om elke dag een to-do lijst te maken. Op die manier kun je beter plannen en meer uit je dag halen. Of je nu kiest voor een bullet-journal, post-its of een lijstje op je telefoon, een to-do lijst maakt het gewoon veel eenvoudiger om het overzicht te behouden.

5. Plan pauzes in

Werken vanuit huis, betekent dat je je eigen (lunch)pauze's kunt inplannen. Plan het echter wél in en neem er ook de tijd voor die je normaal besteed als je op kantoor bent. Eet niet achter je bureau, maar doe juist even iets anders dan werk. Maak een kleine wandeling nu het nog kan, doe een wasje tussendoor of iets anders waardoor je met iets anders bezig bent.

6. Flexibele werktijden

Thuiswerken betekent dat je veel flexibeler kunt omgaan met je uren. De één kiest ervoor om vroeg op te staan, zodat ze ’s middags eerder kunnen stoppen. Anderen haten opstaan en werken liever iets later. In het algemeen ben je thuis redelijk vrij om te kiezen wanneer je werkt. Toch is het belangrijk om te denken aan je collega’s die wel de klassieke uren volgen.

7. Beloon jezelf

Thuiswerken is niet altijd eenvoudig, al helemaal niet als je met het hele gezin of huisgenoten thuis zit. De ene dag zal productiever verlopen, dan de andere dag. Geeft niks. Het belangrijkste is dat je een balans probeert te vinden en dat vergt vaak wat tijd. Maar, beloon je aan het eind van de dag. Of dit nou een get together op FaceTime is met je vriendinnen, met de kinderen het park in of met een fijn gezichtsmasker op de bank. We moeten er het beste van zien te maken!

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5e8838b8d6594', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });