10 anti-stress tips

Baat het niet, dan schaadt het niet!
  • Fit
  • Redactie Happy in Shape
10 anti-stress tips

Adem in, adem uit… We hebben allemaal weleens last van stress. En hoe normaal het daardoor lijkt om je af en toe erg gespannen te voelen: stress is hartstikke slecht voor je gezondheid. Daarom, onder het mom van: baat het niet dan schaadt het niet, hierbij tien anti-stress tips.

  1. Mediteer

    Mediteer iedere dag een paar minuten. Door je te focussen op je ademhaling, laat je geen andere gedachtegangen in je hoofd toe. Je neemt even afstand van je stressvolle dagelijks leven.

  2. Zet je lievelingsmuziek op

    Onze hersenen koppelen muziek aan emoties. Dat ene liedje waar je altijd een goed gevoel van krijgt of juist dat liedje waardoor je helemaal rustig wordt? Zet ‘m op! En dans! Of zing! Of ga juist eens lekker op bed liggen met je ogen dicht. Grote kans dat je hetgeen waar je stress aan ondervindt helemaal uit je hoofd kan zetten.
  1. Beweeg

    Misschien denk je bij het verminderen van stress juist aan rustig aan doen, maar ook sporten hoort in dit rijtje thuis. Of je nou hardloopt, fietst, danst of tennist: je maakt je hoofd helemaal leeg. Daarnaast maakt je lichaam ook het stofje endorfine aan, waar je gelukkig van wordt.
  1. Zorg goed voor jezelf

    Dit is misschien erg voor de hand liggend, maar ook zo belangrijk! Zorg voor een goede nachtrust, voldoende lichaamsbeweging en gezonde voeding. Zorg daarnaast voor een goede balans tussen werk en privé. Door je lichamelijk goed te voelen, gaat het in je hoofd ook een stuk beter.
  1. Ruim op

    Net als door te sporten, maak je door op te ruimen je hoofd leeg. Een opgeruimde omgeving maakt je rustiger. Rommel geeft namelijk stress.
  1. Stop met uitstellen

    Blijf je vervelende taken voor je uit schuiven? Niet doen! Een flinke to-do list vol met taken waar je geen zin in hebt, zorgt voor een heleboel stress. Je kan daarom vervelende klusjes beter direct aanpakken. Het afvinken van zo’n taak geeft je een top gevoel.

  2. Stop met multitasken

    Ook al zijn vrouwen er natuurlijk hartstikke goed in: we zijn er niet voor gemaakt, dat multitasken. Focus je het liefst op één taak. Hierdoor word je rustiger en werk je effectiever.

  3. Minder schermtijd

    Besteed minder tijd achter je telefoon, laptop, iPad en televisie. Probeer in het hier en nu te leven en te genieten van alles om je heen. Zo leer je meer stil te staan bij je omgeving en de kleine dingen waar je vrolijk van wordt.
  1. Doe een yogales

    Yoga is dé sport die helpt tegen stress. Je richt je aandacht naar binnen, in plaats van naar buiten. Door de verschillende yogaposes laat je de spanning in je spieren los. Is een uurtje (online) shoppen voor jou een ontspannende bezigheid? Dan kan je natuurlijk gelijk wat leuke yogakleding inslaan.

  2. Vraag niet te veel van jezelf

    We willen allemaal succesvol zijn, maar te veel focussen op succes, prestatie en geld werkt stressverhogend. Uiteindelijk kan dit een burn-out tot gevolg hebben. Focus je op wat het belangrijkst is: je geluk en je gezondheid.